Doplněk k mainstreamu. Fuchs2 probouzí zpustlý funkcionalistický dům na Štvanici

10. prosinec 2018
03279496_1.jpeg

„O Fuchsovu kavárnu se zajímám už nějakou dobu, protože je mi líto jejího stavu, a tak jsem oslovil Hanku Třeštíkovou, radní pro kulturu Prahy 7. Ona mi řekla, že stejně tak jako já se o ten barák zajímá i Kontra z lodi Altenburg a Vila Štvanice, která je hned vedle. Najednou to začalo dávat v tu chvíli smysl,“ popisuje genezi spolupráce známých kolektivů z pražské kulturní scény, které se sešly na dočasném projektu Fuchs2, Štěpán Kubišta z karlínského Přístavu 186 00.

Altenburg 1964, Přístav 186 00, Containall a Vila Štvanice. Čtyři skupiny lidí, kterým bylo líto stavu, ve kterém se funkcionalistická kavárna a kulturní památka od autora Veletržního paláce nachází. Proto se po změně vedení na magistrátu, kdy se naskytla příležitost poměrně narychlo a zatím jen do dubna příštího roku převzít místo do svých rukou, zrodil projekt Fuchs2. Martin Kontra z lodě Altenburg měl dům v hledáčku také už delší dobu. „Samozřejmě že někteří hipstři z Letný by vám možná řekli, že by měl bejt v lepším stavu nebo lepším designu. Pro mě je tam úplně klíčová ta stopa času, kterou jsme se snažili zachovat,“ mluví o polistopadových vrstvách v prostoru Fuchs2, který zachovává někdy bizarní, antiestetické prvky diskoték a nočních klubů, které se v prostoru vystřídaly.

„Přirozenej rozpad a smrt památky, o které už mluví jeden ze zakladatelů moderní památkové péče Alois Riegl, je součást existence té stavby,“ předkládá svůj pohled historik umění Jakub Potůček z Výzkumného centra průmyslového dědictví na ČVUT. Podle něj je takováto aktivita „zdola“ logická, protože přirozeně reaguje na současné uhlazené korporátní designy vypíchnutím estetiky hnusu. Navíc používání a vytápění budově svědčí alespoň jako konzervace. Tento přístup má ale nutně své hranice, voluntarismus časem naráží na své přirozené meze a budova, pokud má být dál využívána, musí projít rekonstrukcí.

„Vnímáme se jako dočasný, pokorný návštěvníci toho domu. My ho vnímáme jako takovej meziprostor, kterej by mohl bejt doplněk k tomu mainstreamu, kterýho je Praha celkem důstojně plná,“ formuluje úlohu Fuchs2 Martin Kontra, který stejně jako další dva subjekty přes zimu nemá kde provozovat svoje kulturní aktivity, protože loď Altenburg, Containall ve Stromovce i karlínský Přístav jsou projekty z podstaty letní. Minimálně do jara se tak můžeme těšit na kulturní obsah, který známe ze všech čtyř scén v podobě parties, živých koncertů nebo divadla, v prostoru bývalé kavárny původně přidružené k prvnímu zimnímu stadionu s umělým kluzištěm v Česku, který byl před sedmi lety zbourán.

Jak se setkaly čtyři pražské kulturní subjekty na spolupráci v jednom prostoru? Jaká estetická východiska ctí projekt Fuchs2? Co na osídlení aktivitami, které počítají s nočním životem a dočasným kulturním provozem, říká kunsthistorik Jakub Potůček? Pusťte si celou reportáž o novém kulturním prostoru Fuchs2.