Hergot!: Prázdné brněnské trůny

03554771.jpeg

V prostorách brněnské Skleněné louky uspořádal kolektiv Prázdné trůny přednášku s diskusí o teologii osvobození. Jakuba, který se do Brna vydal, zajímaly nejen nové informace o teologii osvobození, ale také odpověď na otázku, kdo jsou Prázdné trůny, skupina, která se označuje jako anarchokřesťanská. Vznikl tak díl poskládaný z dojmů z výletu, z úryvků z přednášek a rozhovorů.

Do Brna dorazili tři přednášející. Salesiánský teolog Petr Jandejsek, který už o teologii osvobození mluvil přímo pro Hergot!, britský teolog Tim Noble, který působí v Praze, ale studoval také teologii osvobození u brazilských jezuitů, a opavský politolog Petr Hušek, který zkoumal příspěvek teologie osvobození k teoriím rezistence.

Základy teologie osvobození jsme si už společně prošli ve starém díle s Petrem Jandejskem, a tak jsme se tentokrát pídili po zajímavostech a informacích pro pokročilé. Tim Noble vysvětloval, jak je to s papežem Františkem a jeho vztahem k teologii osvobození, a dozvěděli jsme se, že celá argentinská teologická tradice, ze které současný papež vychází, má v Latinské Americe trochu zvláštní pozici.

 

Zajímavý byl příspěvek s politologem Petrem Huškem, který zasadil hnutí čerpající z teologie osvobození do historického a politického kontextu Latinské Ameriky a zabýval se také ošemetnými otázkami použití násilí a spojení křesťanské teologie s třídním bojem. Teology přítomné v panelu nakonec zahanbil tím, že jako jediný ocitoval z bible. Jak se ukázalo v rozhovoru, Petr Hušek v tomto ohledu není úplný amatér, v rozhovoru se nám přiznal, že před politologií nějakou dobu studoval i teologii.

Za Prázdné trůny si s námi promluvil aktivista Martin. Prázdné trůny označil jako duchovní komunitu, která se snaží spojovat náboženství a aktivismus. Čerpá hlavně z tradice křesťanského anarchismu, ale ne výlučně. „Máme mezi sebou členy, kteří to nemají nijak pojmenované nebo je zajímá i New Age a ezoterika. Máme mezi sebou lidi, které zajímá pohanství nebo astrologie. Máme v plánu oslovit třeba i židy, buddhisty a muslimy. Máme pocit, že by pro nás mělo být naprosto klíčové ty rozdílnosti, kvůli kterým se dějí dnes tak šílené věci, překlenout. To, co nás spojuje, je bratrství a sesterství.“