Herní design pro každého. Nový obor na FAMU chce kultivovat médium i vychovávat vývojáře

26. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy herní vývojáři

Do Jardova virtuálního studia tentokrát zavítali Tereza Fousek Krobová a Michal Berlinger, dvojice vyučujících z nově otevřeného oboru herní design na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Co musí umět uchazeči o studium a s čím naopak budou absolventi magisterského programu ze školy odcházet, se dozvíte v rozhovoru.

Základy programování, grafiky a zvuku, ale i herní teorie či kritická analýza. Sylabus pro mnohé hráče lákavého oboru si klade nelehký úkol naučit své studenty od všeho něco, ačkoliv je podle Michala Berlingera připravený i na případy, kdy se v jednom ročníku sejde sedm programátorů a žádný grafik nebo scenárista. I vlivem nízkého počtu uchazečů, které škola v přijímacím řízení vybere, může být obor do jisté míry individualizovaný a upravený na míru konkrétnímu složení lidí v ročníku.

Zároveň to neznamená, že by šanci na přijetí měli jen ti zájemci, kteří po absolvování bakaláře naskočili do herního byznysu a mají za sebou pět let praxe v herním studiu. I čerství absolventi zdánlivě nesouvisejících oborů můžou mít talent a na design zajímavý náhled.

herní vývojář, grafik

„Je potřeba jen myslet na to, že po studentech chceme, aby měli velký zájem tvořit hry. Takže nevadí, že mají třeba bakaláře z ekonomky, ale musí ukázat, že o to mají zájem, že už si něco zkoušeli, že jsou ochotní si rychle doplnit věci, které neznají nebo neumějí,“ vysvětluje Berlinger.

Ačkoliv praktické dovednosti budou klíčové, přičemž se počítá s různými absolventskými projekty i s povinnou stáží v existujícím studiu, teorii se herní designéři také zcela nevyhnou. Ať už se týká žánrů, nebo třeba etických otázek, na které je při vývoji potřeba myslet. Tereza Fousek Krobová zároveň doufá, že by obor časem mohl pomoct zlepšit obraz videoher i v očích veřejnosti.

„Část lidí může přesvědčit, že když jsou hry konečně na umělecké škole, tak na nich možná něco skutečně uměleckého je. A mohli by je konečně začít brát vážně, a ne jen jako byznys, protože se při jejich obraně často argumentuje jenom penězi, že je v nich víc peněz než ve filmech.“

Jak těžké bylo na FAMU prosadit herní obor? A proč už stihl mezi některými vývojáři vzbudit kontroverzi? Poslouchejte celý díl Questu o vzdělávání herních designérů v Česku.

Spustit audio