„Hlavně, abychom byli spokojení my sami.“ February vydali vyzrálý debut Branching Tracks

25. květen 2018

February jsou už od vydání prvního singlu Hide Me Under Autumn Leaves považováni za naději domácí kytarové scény. Cesta k jejich debutu Branching Tracks trvala tři roky, během nichž stihli dospět, naučili se nepodléhat tlaku okolí, a i proto mohli přijít s deskou, na kterou jsou sami hrdí. Ve zvukových větvích Branching Tracks jsou vyryté stopy žánrů jako emo, indie rock, shoegaze nebo post-rock, které hudební nadšence z February inspirují.

Branching Tracks je především dobře napsaným indie popem a důkazem na debut nebývale zralého songwriterství. Povídal jsem si s Uzim a Tomášem, kteří oba ve February hrají na kytaru a zpívají.

Debutová deska Branching Tracks vyšla až po třech letech od vašeho vzniku. Proč to trvalo tak dlouho?

Uzi: Trvalo nám hrozně dlouho, než jsme se dostali k prostředkům na to, abychom ji mohli udělat. Měli jsme to štěstí, že přišel otec našeho basisty a poskytl nám zázemí.

Tomáš: Já si upřímně nemyslím, že to trvalo nějak extrémně dlouho. Kdybychom desku nahráli dříve, nebudeme na ni ve výsledku tak pyšní. V době, kdy jsme dostali první dávku pozornosti od hudebních médií, jsme já a náš basák byli ještě ucha z gymplu, moc jsme nevěděli, jak se s tím vypořádat. Za ten rok nebo dva jsme stihli vyrůst tak akorát, abychom se cítili spokojení s tím, s čím jsme vyšli.

Už před jejím vydáním se na vás upnula docela velká pozornost a fandili vám i někteří hudební novináři. Necítili jste tlak?

T: Já jsem se cítil hlavně pod tlakem sebe sama. Záleželo mi hlavně na tom, abychom s deskou byli spokojení my. Tyhle věci jsem moc neřešil. Negativní recenze přijdou vždycky, jsem s tím už dopředu smířený, takže očekávám, co o tom kdo řekne.

Jaká symbolika se skrývá za názvem Branching Tracks?

T: Název alba jsme hledali dlouho. Některé kapely to vyřeší jednoduše tak, že ho pojmenují tzv. „self-titled“, ale na to nemáme dostatečně silný název, takže jsme se rozhodli to udělat z názvu nějaké písničky. Líbí se mi, když je v názvu alba přiznané, že jde o album, nějaké zvuky, tak mě napadlo Branching Tracks. Další význam je, že naše písničky jsou rozvětvené. I když je písnička sloka–refrén, další sloka a refrén už nejsou stejné a tím se to větví.

Desku jste vydali u labelu Červený kůň. Jaké výhody obecně v dnešní době labely mladým kapelám nabízí?

U: Nabízí takový základ. Pomůže finančně s výrobou, nám třeba zafinancoval vinyly, taky trochu proma. Rozhodili nás třeba po různých streamovacích službách.

Svůj žánr definujete jako post-indie, ve vaší hudbě ale slyším i odkazy na devadesátkové emo, shoegaze a v Life Is Not a Film dokonce citujete Joy Division. Kdo jsou vaše hudební vzory?

T: Na naší hudbě se podepisuje to, že toho posloucháme hrozně moc a každý z nás má široký rozměr toho, co poslouchá. Moje nejoblíbenější kapela jsou Animal Collective. Nedávno jeden novinář z NME řekl, že Alex Turner je takový jeho Harry Potter, a já to mám úplně stejně. Miluju taky post-punkové kapely, starší jako Joy Division, nebo novější jako Iceage nebo Preoccupations. Určitě nás ovlivňuje i shoegaze, Kevin Shields je obrovská hudební bedna a oba nás hodně inspiruje.

U: Já mám hodně silný základ ve tvrdších stylech jako post-metal, post-rock, ale třeba i progrock. Nejoblíbenější kapela je ale Radiohead.

Pamatuju si, že před pár lety alternativní kytarová scéna nebyla v Ostravě moc rozvinutá. Jak je na tom Ostrava teď?

U: Samozřejmě vyrostli Places, to je jeden z největších tahounů od nás. Čerstvý objev je Jaro, máme i věci jako Porcelaine People, kteří se znovu probudili, a z toho mám velkou radost.

T: Máme toho hodně a já myslím, že to souvisí s celkovým rozvojem alternativní kytarové scény u nás, který je tu v posledních letech. Rád tomu říkám „nová kytarová česká vlna“. Za poslední tři roky vyrostlo hodně kapel, které zpívají česky a jsou světové, jako Role nebo Plusminusnula. Jsem rád, že to tu takhle funguje, že se ty kapely znají a pomáhají si.

Poslechněte si audioverzi rozhovoru s ostravskými February. Proč jim natáčení desky trvalo tak dlouho? Jaké mají rádi kapely a jaký je jejich názor na současný stav domácí alternativní kytarové scény?

autor: Jakub Šponer
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.