Hra Factorio: Když Češi posouvají limity virtuálního budování
V prvních dvou březnových týdnech se mezi deseti nejprodávanějšími tituly na herní platformě Steam objevila nenápadná česká hra o stavění a provozu vlastní továrny. Jmenuje se Factorio, je ve vývoji už přes čtyři roky a svým bezprecedentním puntičkářstvím představuje vrchol komplexnosti budovatelských her.
Tvůrci Factoria v celé jeho nahotě odhalují princip technologického pokroku, který jde od jednoduchého ke složitějšímu. Od primitivní linky přeměňující natěženou rudu v kovové pláty a ty následně v ozubená kolečka je tak jen pár kroků k tavení oceli a třeba i elektrifikaci celého procesu generátorem poháněným vodou. Start těžby ropy pak otevře dveře výrobě plastů, které se budou hodit pro výzkum solárních elektráren a zdokonalení přepravy surovin. Pokud bychom totiž měli hlavní herní cíl Factoria shrnout jedním slovem, znělo by automatizace. Sami brzy zjistíte, že postavit výrobní linky včetně dodávek paliva tak, aby dokázaly fungovat bez vaší asistence, je nejen efektivnější, ale pro dosažení vyšších vývojových cyklů nezbytné.
Factorio je kromě přísného perfekcionismu, který vás nutí před spaním ještě naposledy vyladit malou nedokonalost vlastní továrny, unikátní taky svým rozsahem. Hráčům nabízí na první pohled nekonečný strom dosažitelných vynálezů, na jehož konci čeká kýžené raketové silo – volná hra na počítačem generované mapě totiž končí právě vysláním rakety do vesmíru. To je přitom úkol na bez nadsázky desítky hodin, během nichž se vám nejednou zatají dech nad rozměry všeho, co se autoři do hry rozhodli zařadit. Počáteční tápání ve všech jejích možnostech ale překoná takřka zenový pocit stavitelského ekvilibria, který se dostaví při pohledu na dokonale fungující tovární komplex.
Vaše vyladěná linka vás ale bude těšit jen do chvíle, než zjistíte, že ke skoku na další vývojový stupeň potřebujete výrobky, které si žádají její rozbití a modernizaci. Přidejte nutnost bránit se útoku mimozemských nepřátel, neustálé zefektivňování výzkumu nových technologií spolu s kontrolou využití elektrické sítě a o herní náplň je postaráno. Kromě volné hry pak můžete zkusit jeden z autory připravených scénářů, postavit si vlastní mapu nebo vybudovat společnou továrnu s kamarádem v kooperativním režimu.
Na herním webu Rock, Paper, Shotgun článek o Factoriu jeho autor zakončil slovy: „Je v managementových hrách ještě kam pokračovat?“ A my se nedivíme: tvůrcům se totiž podařilo vytvořit hru, která se i v nehotové verzi 0.12.18 nebezpečně blíží budovatelské nirváně. Pořídit si ji v early access verzi můžete už teď a přidat se tak do podpůrné skupiny těch, kteří sní o výrobních pásech.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.