Hry podle Duny. Nepochopená adventura a první realtimová strategie své nástupce teprve hledají

5. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze hry Dune II

Jarda, Šárka a Lukáš viděli novou Dunu režiséra Denise Villeneuvea, s různou mírou úspěšnosti četli i knižní předlohu od Franka Herberta, především pak ale hráli hry z devadesátých let na motivy filmu Davida Lynche. A nebyli sami – ve studiu uvítali hudebníka, zvukaře a hráče zaniklé webové strategie Duna Online, Tomáše Tkáče.

Tomáše si moderátoři pozvali, aby jim o českém fanouškovském projektu povyprávěl z pohledu pamětníka jedné z prvních českých webových her. Duna Online díky absenci grafického rozhraní stavěla hlavně na sociálním aspektu, kdy se o moc přetahovaly rody, ovládané skutečnými hráči. Po osmi letech byl její provoz na jaře roku 2010 ukončen.

Naprostá většina her na motivy Duny mimo prohlížeč se pak nezakládá na licenci knižní předlohy, ale právě na filmu Davida Lynche z roku 1984. Dvě nejslavnější začaly vznikat ve stejnou dobu ve dvou různých studiích – Dune z roku 1992 je mixem adventury a strategie studia Cryo Interactive, který si z vizuálu Lynchovy Duny půjčuje mnohé, včetně tváří některých herců. Dune II vyšla taktéž v roce 1992, ale pochází z Westwood Studios a je považována za první mainstreamovou realtimovou strategii. Ačkoliv dle Lukáše svou předlohu uráží přítomností nekanonického rodu Ordosů, stále jde o dodnes nejznámější a nejhranější hru na motivy Duny.

V současné době v norském studiu Funcom vzniká masivně multiplayerové online RPG, které může mít potenciál navázat na úspěch filmu. Ještě loni na jaře ale bylo dle vydavatele hudbou několik let vzdálené budoucnosti.

Proč by nejlepší hratelnou postavou byla pouštní myš a proč her na motivy Duny nevzniklo víc? Poslechněte si Quest tak pouštní, že si po jeho poslechu budete muset vyklepávat písek z bot.

Spustit audio