Jaký je rozdíl mezi veřejnoprávním a soukromým médiem? Gymnazisté netuší, zprávy berou z Facebooku

Dívka - mileniálka - poslech hudby - hudba - holka
Dívka - mileniálka - poslech hudby - hudba - holka

„​No, už to bude dlouho,“ odpovídá starší studentka gymnázia na otázku, kdy naposledy držela v ruce noviny. „Zprávy čtu jenom někdy. Třeba když se objeví odkaz na Facebooku.“ Tenhle příklad vystihuje vztah velké části dnešních středoškoláků k médiím. Podobně odpovídali i další studenti, se kterými debatovala trojice novinářů z Radia Wave, Respektu a DVTV na Prvním českém gymnáziu v Karlových Varech​. 

Například rozdíl mezi veřejnoprávním a soukromým médiem nepopsal skoro nikdo, koho oslovili. Nutno ale podotknout, že to není specifikum pouze téhle západočeské školy. Právě kvůli obecné neznalosti práce novináře a fungování médií chtějí tři mladí žurnalisté vyrazit i na další české školy. „Překvapila mě míra neinformovanosti žáků. Museli jsme jim vysvětlovat třeba to, jak se zpráva dostane od novináře do média. Spousta studentů nevěděla, že existuje editor a že každý příspěvek musí projít schvalovacím procesem, aby v něm nebyla chyba,“ popisuje Andrea Procházková z Respektu.

Většina studentů, kteří se zúčastnili debaty, pravidelně nesleduje žádný zdroj. Už nekoukají na večerní televizní zprávy jako jejich rodiče, nezapnou si přes den rádio ani si ráno u stánku nekoupí noviny. Informace čerpají ze sociálních sítí. „Když se objeví na Facebooku něco zajímavého, tak na to kliknu,“ říká jeden ze studentů. Ostatní mladí lidé pokyvují. Online anketa mezi 351 českými středoškoláky, kterou vypracovala platforma Zvolsi.info, ukázala, že 71 % studentů čerpá informace především z Facebooku. Zároveň z dotazníku vyplynulo, že 20 % respondentů nepovažuje zdroj za důležitý.

Debatu o médiích se studenty gymnázia vedli Filip Titlbach z Radia Wave, Andrea Procházková z Respektu a Filip Zajíček z DVTV

Karlovarští studenti nicméně dokázali popsat základní principy, podle kterých lze v některých případech poznat nepravdivou zprávu. „Důvěryhodnější je text, ve kterém se cituje víc zdrojů,“ zvedá ruku první. „Je důležité, aby byl pod textem podepsaný pravý autor, který je pak taky dohledatelný,“ odpovídá druhý. „Titulek by se měl shodovat s obsahem v textu,“ říká další. Studenti taky připomínají, že je důležité zkontrolovat datum vydání zprávy. Na sociálních sítích se často stává, že lidé sdílejí staré informace.

I Nejlepší kniha o fake news má své vady, ale díky bohu za ni

Přebal knihy Nejlepší kniha o fake news dezinformacích a manipulacích!!!

Pod hlavičkou projektu pojmenovaného Zvol si info objíždí hrstka studentů Masarykovy univerzity české střední školy. Jejich cílem je pomáhat se zanedbanou mediální výchovou českých středoškoláků v době přesycené fake news. Jako další dílek do edukační skládanky vydali začátkem roku Nejlepší knihu o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Jak kvalitní je ale jejich návod na to, jak se vyhnout dezinformacím?

„Myslím, že na debatě zajímavě fungovala kombinace novinářů ze soukromé a veřejnoprávní sféry,“ říká editor internetové televize DVTV Filip Zajíček. „Dokážeme tak popsat pozitiva i úskalí u obou případů. Překvapilo mě, jak málo studentů sleduje média obecně, a když už, tak jsou to většinou takoví fajnšmekři, kteří vám řeknou, že poslouchají pravidelně BBC. Celé to dokazuje velké selhání českého školství. Absence mediální výchovy bude v dlouhodobém měřítku ještě větším problémem než špatná výuka matematiky.“

S karlovarskými studenty debatovali novináři v rámci festivalu Flash Forward. Akce je určená pro studenty, kteří se můžou potkat s osobnostmi z různých odvětví veřejného dění. Založila ji Blanka Šoulavá. „Pro školy je těžší než kdy dřív vybavit studenty schopnostmi, které obstojí v současné době. Schopnost pracovat s informacemi a kvalitní mediální výchova je náročná, ale zároveň naprosto klíčová pro budoucnost studentů.“

Zvládnou studenti ve spěchu připravit a odvysílat živý vstup z tragické události? Nasimulovanou akci si poslechněte v reportáži!