Jídlo, oblečení i e-knihy. Online nakupování může být droga, se závislostí pomáhá terapie

25. prosinec 2019

Zvlášť v období svátků a povánočních slev je online nakupování svůdná věc. Nemusíte nikam chodit a vše je dostupné na jedno kliknutí. Jenže i z nákupů se může stát nebezpečná závislost. Jak online reklama a sběr dat na sociálních sítích podporují návykové rysy a jak si nad hromadou nových bot přiznat problém a vyhledat pomoc? O tom jsme debatovali s marketingovým specialistou Petrem Vejrážkou a psychologem Janem Kulhánkem.

„Člověk se kolikrát nudí, tak místo Instagramu začne scrollovat na e-shopu,“ svěřila se mi jedna dvaadvacetiletá studentka, když jsem zpovídala lidi, kteří to s online nákupy trochu přehánějí. Právě obsesivní proplouvání sociálními sítěmi nás vede do prostředí, kde se snadno stáváme terčem dobře zacílené a všudypřítomné reklamy. „Když tam budete žít od rána do večera, tak o vás Facebook ví úplně všechno. Kde zrovna jste, s kým jste, co děláte, proč to děláte. Všechno dokážeme zužitkovat pro efektivní cílení,“ vysvětluje mi specialista na online reklamu Petr Vejrážka a odhaluje i příčinu známého pocitu, kdy nějaký produkt nebo téma řešíte s blízkým člověkem a najednou máte pocit, že na něj vidíte online reklamu úplně všude. „Facebook skenuje chat. Stačí, abyste si s kamarádem psali, že si jdete zaběhat, a automaticky potom budete v nějakém klastru pro inzerenty, který se nazývá Běhání nebo Jogging.“

Není ale potřeba propadat paranoidním stavům, stačí se naučit se sítěmi správně zacházet. „Klíčem je porozumět tomu, že je to virtuální prostředí, že každý krok a minuta strávená na sociálních sítích je monitorovaná a vyhodnocená umělou inteligencí, která se učí a skládá vám feed podle toho, jak si myslí, že by měli inzerenti cílit a co by se vám mohlo líbit,“ dodává specialista na marketing.

Čtěte také

Je jasné, že se ze snadných online nákupů může stát problém, ale jde o skutečnou závislost? „Lidé dokáží být závislí na čemkoliv, od nakupování přes cvičení a extrémní zacházení s jídlem až po vztahy,“ upozorňuje psychoterapeut Jan Kulhánek na různé typy závislostí, mezi které může skutečně patřit i online nakupování. „Pokud nenakupujeme z povinnosti, ale protože si něco chceme vybrat, tak tam máme souslednost pocitů. Nejdřív těšení se, potom napětí při vybírání, potom hodně příjemný pocit úlevy, když to odklepneme a víme, že je to naše. A pak někdy, u těch závislých často, přichází splín nebo deziluze, když si uvědomí, že zase koupili něco, co nepotřebují nebo na co nemají peníze,“ vysvětluje Kulhánek, jak mohou vypadat některé projevy závislosti.

Nakupováním můžeme odvést pozornost od osobních problémů nebo se jím můžeme snažit zpestřit životní stereotyp. To se může stát ženám na mateřské, které propadají nákupům na online bazarech, ale i mužům na manažerských pozicích nebo studentům, kteří jsou ve stresu. Studenti jsou v ohrožení během zkouškového, kdy jsou pod tlakem nebo prokrastinují.

Jan Kulhánek

Stejně jako v řadě jiných případů lze projevy nezdravé posedlosti online nákupy řešit terapií. Podle Jana Kulhánka je prvním krokem k vyřešení problému přiznat si, že jím trpím a závislostí si kompenzuji nějaký nedostatek či frustraci. Dále doporučuje zkusit psát přehled o výdajích a uvědomit si, jaké pocity přichází po nákupu a jak dlouho trvají. Pokud je to radost následovaná výčitkami nebo finančními problémy, je dobré neotálet s návštěvou odborníka. Pomůže vám totiž odhalit pravou příčinou nedostatku, jakou může být například problém ve vztahu, nespokojenost v práci nebo stres.

Za co utrácí studenti a ženy na mateřské a týká se problém s online nakupováním jenom jich? Poslechněte si celou reportáž Anety Štokrové.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka