Jirka Špecián: S longboardy chci konkurovat na světovém trhu
„Hlavní rozdíl mezi longboardem a skateboardem je ve velikosti. Na skateboardu člověk jezdí víc ve skateparku a je určen spíš pro triky a jasně dané překážky. Na longboardu má člověk daleko větší prostor, je víc do města. Je to daleko větší street, má větší zápřah toho, co celé prkno snese a dokáže přejet,“ říká Jirka Špecián, který se čtvrtým rokem zabývá výrobou longboardů. Jirka byl dalším hostem Za vodou a vydali jsme se za ním do jeho dílny ve Vratislavicích nad Nisou.
„Nejvyšší rychlost, které na longboardu bylo dosaženo, je kolem 125 km/h. Nestalo se to ale u nás. Celý longboarding pochází z Ameriky, takže takové extrémy zkouší hlavně tam. I v České republice se ale pořádají mistrovství v downhillu, dělá se to v Českém ráji na Kozákově, tam se jezdí průměrnou rychlostí z kopce 80–90 km/h,“ popisuje Jirka rychlosti, kterých na dlouhém prkně může člověk dosáhnout.
Jak souvisí longboarding se surfařstvím? Jak se při výrobě dlouhých prken dají aplikovat technologie šetrné k přírodě? Jezdí se dnes víc na longboardech nebo na skateboardech a proč si skejťáci berou longboard ironicky jako pouhý módní doplněk do města? Poslechněte si Za vodou s Liberečákem Jirkou Špeciánem.
Jirka Špecián je zakladatelem značky Longang, která se specializuje na výrobu longboardů. Tímto oborem se zabývá od roku 2011, kdy zhotovil první prkno pro svého mladšího bratra. Jirka vystudoval uměleckou truhlařinu.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.