Lucie Česálková z NFA: U českých seriálů se chytám za hlavu
S filmovou historičkou a kritičkou z NFA Lucií Česálkovou jsme se bavili o stavu Národního filmového archivu, rozebrali jsme boom promítání v ne-kinových prostředích, současný český dokument, mediální archeologii a dostali jsme se také k úrovni české filmové kritiky.
„V současnosti zažíváme ústup kinových projekcí, alternativa je dnes velmi vítaná, pokud se film promítá někde jinde. Tento typ promítání má dlouhou historii, protože počátky kinematografie nejsou spojeny s kiny, ale s veřejnými prostory. Dříve se hodně promítalo v cirkusových šapitó, v českých zemích bylo hodně typické promítání v restauracích, hospodách nebo kavárnách,“ přibližuje Lucie Česálková dějiny promítání v ne-kinových prostředích.
„Národní filmový archiv je velmi dobře vybavená instituce. Pokud jde o sbírky, patří k jedněm z nejvíce zásobovaných. V tomto ohledu se jedná o jednu z nejprestižnějších institucí na světě. Otázkou je, jakým způsobem zpřístupňuje tyto sbírky lidem, to už je jiná rovina. Zde je vidět lehká podfinancovanost, řada sbírek není zpracována tak, že by mohly být zpřístupněny. V tomto ohledu jsme trochu za světem,“ říká šéfová výzkumu NFA Lucie Česálková.
Poslechněte si celý rozhovor.
Lucie Česálková je filmová historička a kritička, vedoucí výzkumu a šéfredaktorka časopisu Iluminace v Národním filmovém archivu. Působí také jako odborná asistentka Ústavu filmu a audiovizuální kultury na FF MU v Brně. V minulosti byla redaktorkou Literárních novin a Cinepuru, přispívala mimo jiné do Filmu a doby, Dějin a současnosti nebo A2. Jako dramaturgyně se spolupodílí na programu festivalů Academia Film Olomouc, Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě a Jednoho světa.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka