John Zorn: manická lounge music podle Burroughse

28. duben 2011

Kdybychom vyhlásili anketu o to, který bělošský hudebník nejpozoruhodnějším způsobem spojuje černošský jazz s evropskou avantgardou, vítězem by byl nepochybně Newyorčan John Zorn. Tento skladatel, saxofonista a majitel vydavatelství Tzadik má na svém kontě doslova stovky nahrávek: vždyť jen jeho hudební tvorba pro film vyšla na více než dvaceti kompaktech.

John Zorn ve své tvorbě adaptoval bílý power free jazz, spojil jej s estetikou no wave a experimentální kompozice obohatil o pořádnou dávku šílenství japonské provenience. Snad žádný západní muzikant neudělal pro propagaci japonské nezávislé a extrémní scény tolik jako Zorn.

V Praze jsme jej měli možnost vidět pouze jednou, v roce 2000, kdy na festivalu Alternativa vystoupil se sestavou Masada, v níž jazzovým způsobem nakládal s prvky židovské hudby. Doprovázel jej mimo jiné basista Greg Cohen známý z desek Toma Waitse. Kromě něj si se Zornem ráda zahrála i další esa nezávislé hudby: Lou Reed, Laurie Anderson, Mike Patton či Fred Frith. Bylo by krásné, kdyby Zorn svou pražskou návštěvu zopakoval s nějakou poněkud více extrémní sestavou, zdá se ale, že jeho požadavky jsou nad finanční možnosti tuzemských promotérů.

02320619.jpeg

Zornova albová novinka se jmenuje Nova Express a vyšla, jak jinak, u Tzadiku. Je inspirována stejnojmennou prózou legendárního spisovatele, provokatéra a myslitele Williama Burroughse, což je poměrně neveselé, syrové dystopické čtení o konspiraci a dění v takzvané Interzóně. Zornova hudba taková ale na první poslech není: je nahrána kvartetem ve složení vibrafon, klavír, basa a bicí a tak trochu připomíná zvuky bebopu a cool jazzu, tedy žánrů s více než padesátiletou tradicí. Sám Zorn zde nehraje.

William Burroughs je na tomto po čertech rychlém albu zastoupen coby inspirátor kompoziční techniky. Zorn při skládání svých jazzových kvapíků totiž použil jeho metodu střihů – Burroughs s oblibou stříhal a přeskupoval psané texty a magnetofonové pásky, Zorn tak na svém albu patrně zachází s partiturami. Druhým výchozím bodem pro album Nova Express byly autorovy kompozice vážné hudby přeložené do jazzové řeči. K nesporným kvalitám tohoto CD patří, že nepůsobí roztříštěným dojmem – Zorn vší náhodě evidentně vymezil přísná prvotní pravidla. Poslouchejte radostně: já bych tomu říkal manická lounge music.

02320617.jpeg
Spustit audio