K čemu hranice? Polský OFF přiveze rapperku M.I.A., Charlotte Gainsbourg i tajemný bulharský folklor

23. červenec 2018
M.I.A.

Pořád častěji se mluví o smyslu velkých festivalů, o roli korporátů v jejich financování a o prospěšnosti, kterou přinášejí svým regionům. Polský OFF, který začíná už v pátek 3. srpna v Katovicích, z toho vychází dobře – je menší, komunitnější a svůj line-up staví tak, aby uspokojil jak milovníky současného popu, tak i hledače okrajových experimentů. Připravili jsme pro vás krátký průlet programem.

Uprchlickou hymnu Borders od britské rapperky s tamilskými kořeny M.I.A. jsme si zvykli slýchávat na demonstracích. Na polském festivalu OFF bude mít ale ještě o něco zajímavější konotace – Polsko patří k zemím, jehož obyvatelé svůj stát nejčastěji opouštějí. V posledních letech se jeho vedení zároveň ostře vymezuje proti migraci do země. Svobodomyslné publikum, které na OFFu samozřejmě převažuje, ale určitě nebude smysl největšího hitu své headlinerky zpochybňovat. M.I.A. jako hlavní tahák programu je sázka na jistotu, a to i přesto, že poslední studiovou desku vydala rapperka a zpěvačka už před dvěma lety. O to větší šance, že si pro Polsko přichystá nové tracky.

Podobně bezpečnou volbou jsou v podstatě všechna velká jména – proto se ostatně v Údolí tří rybníků na okraji Katovic objeví. Charlotte Gainsbourg vypustila loni hodně oceňovanou desku Rest a intimní indie pop, na jehož produkci se podílel třeba spolupracovník Daft Punk Sebastian, může na takhle svébytném festivalu určitě zarezonovat. Početné publikum před jednu ze dvou velkých stageí určitě přitáhne i producent Jon Hopkins s živým provedením svého letošního alba Singularity nebo indie rockeři Grizzly Bear. I ti mají za sebou úspěšný návrat s hodně povedenou deskou. Až doteď to zní jako poměrně standardní evropský indie festival. Ale co dál?

Jednou z největších devíz polského OFFu jsou každoročně kurátorované stage, jejichž dramaturgie se pravidelně chápou někteří ze zastoupených umělců. Letošní ročník přitom slibuje hodně sofistikovanou dramaturgii – hudba Ariela Pinka, který sám na festivalu vystoupí, totiž hodně čerpá z minulosti nebo ze zvuku svých současníků. Excentrický popový průzkumník poskládal celý jeden den experimentální scény – v neděli 5. srpna na ní vystoupí třeba jeho bývalý spoluhráč z kapely Haunted Graffiti, hypnagogický zpěvák a skladatel Gary War, nizozemský undegroundový klenot Harry Merry, který míchá rock’n’roll, blues, šansony nebo srbský turbo folk, anebo další spolupracovník Ariela Pinka – lo-fi experimentátor CoL. Ten za posledních osm let vydal 47 alb, bude tedy mít z čeho vybírat. Se zvukem Ariela Pinka hodně souzní i tvorba syntezátorového filozofa Johna Mause.

Čím podrobněji se přitom člověk probírá programem, tím zajímavější (a obskurnější) jména začnou vypadávat. The Mystery Of The Bulgarian Voices je pěvecký soubor zpívající bulharské lidové písně, který poprvé natočil svoji hudbu na desku už v padesátých letech. Intenzivní zážitek přinesou i kalifornští metalisté Oxbow, kteří míchají kytarové riffy s odkazy na jazz, avantgardu nebo noise. O něco uvolněnější bude set vyslanců jukeového labelu Teklife, který bude tentokrát zastoupený dvojicí DJ Taye & DJ Paypal. A kromě celé řady polských hudebníků, kteří budou pro většinu návštěvníků neznámými jmény, se opět představí i asi nejznámější polský export – jazzová skupina Skalpel, podepsaná u labelu Ninja Tune. Ta tentokrát vystoupí pod jménem Skalpel Big Band. Kompletní program katovického OFFu najdete na webu.