K čemu jsou nám rituály?

02113343.jpeg

V pravěku muži jednoho dne vzali chlapce na lov a když se mu povedlo ulovit velké zvíře, byl z něj muž. Jiné kmeny vysílaly své chlapce na několikadenní pouť do pralesa, někdy i na posvátné místo, kde měli chlapci pobýt, něco si promyslet a vraceli se jako muži.

Jak je to v dnešní společnosti? Mají muži (nebo chlapci) nějaká vnější znamení o tom, že přestávají být chlapci a stávají se muži? A co ženy (dívky)? Je tím předělem porod a vstup do mateřství? A v jakém kontextu (a pro koho vlastně) děláme rozlučkové rituály se zemřelými?

O rituálech přechodových, ale i každodenních, o tom, co nám ceremonie mohou přinášet, ale i o tom čím mohou být nebezpečné, jsem si povídala v pátém dílu Diagnózy F s psychoterapeutem, PhDr. Jiřím Drahotou.

PhDr. Jiří Drahota
Klinický psycholog, psychoterapeut, výcvikový psychoterapeut senior, supervizor. Výcviky: SUR, gestalt terapie a psychosyntéze, primitivní exprese. Člen Evropské asociace Psychoterapeutů (The European Certificate of Psychoteraphy).

Literatura k tématuEliade, M.: Posvátné a profánní
Lorenz, K.: Osm smrtelných hříchů
Van Gennep, A.: Přechodové rituály (systematické studium rituálů)


Odkazy
Institut pro skupinovou terapii (INSTEP)
Liga otevřených mužů