Kabinet o remixu: Kytary se také remixují

20. září 2013

Jak dopadnou Garbage, když si je vezme na paškál Goldie? Kdo má na svědomí nejlepší remix Blur? Co se stane s křehkou Florence & The Machine po osmibitovém útoku producenta Boy 8-Bit? A věděli jste o existenci skvělé remixové desky belgických dEUS od Jagze Koonera (ex Aloof)? Osmý díl remixového Kabinetu odehrál osm skladeb, které dokazují. že i ve světě kytar se vyplatí pátrat po dobrých remixech.

Diskografie Happy Mondays zrovna neoplývá novými verzemi písniček, které by stály za zmínku. Až na jednu výjimku. Tou je hit Hallelujah, který vyšel v roce 1990 na stejnojmenném mini albu/kompilaci, která měla podpořit tehdejší „madchesterskou“ scénu. O šestiminutovou verzi v originále tříminutového singlu se postarala dvě velká jména elektronické scény nastupujících 90. let – Andrew Weatherall a Paul Oakenfold. Jejich Club Mix, kde se na úroveň upozaděných kytar (i když na sóla také dojde) dostává syntezátorové bublání, je postavený na výkřiku „Hallelujah“ a rychlém pianovém motivu. Výsledkem je remix, ze kterého jsou na sto honů cítit acidofilní počátky prosakování taneční elektroniky do světa kytar na přelomu 80. a 90. let.

V polovine 90. let se tento proces završil, a nejlepším příkladem budiž další remix, který ve své době byl (a dodnes je) ikonickým trackem období onoho prorůstání rané indie scény breakbeatem, dubem a ravem. Dá se to ovšem svým způsobem říct i o originálu. Vysamplovaným kytarovým riffem ze slavné písně Bonnie & Clyde od Serge Gainsbourga a veršem „I was just coming back from a house party. My ears were numb, I was feeling excited“ začíná stejnojmenná hymna kapely/projektu Renegade Soundwave z roku 1994, propojující kytarovou a taneční scénu v jeden barevný svět. Tvorbu Renegade Soundwave citují jako jeden ze svých hlavních inspiračních zdrojů The Prodigy nebo The Chemical Brothers. Pořád je to ale především píseň klasické struktury sloka refrén, sloka refrén, sólo, refrén, refrén.. O hymnickou, osmiminutovou klubovou verzi se postaralo až duo Leftfield, které z tracku Renegade Soundwave vytvořilo epický floor filler s nekompromisně tepajícím beatem a masivním acid vyzněním.

Podobně jako Renegade Soundwave (ale s úplně jiným výsledkem) propojovala živé nástroje s elektronikou také čtveřice Garbage v čele se zpěvačkou Shirley Manson. Jejich eponymní debutové album z roku 1995 lze označit jako „poprockovější“ odnož trip hopu, která je nejvíce patrná v závěrečné skladbě Milk. Ta se po oficiálním singlovém vydání dočkala na sklonku roku 1996 ještě vinylového releasu obsahujícího dvě drum’n’bassová přepracování od Goldieho, přičemž to první, nazvané zcela po právu Completely Trashed, patří mezi špičky mezi zlámanými remixy. Z originálu ponechal Clifford Joseph Price prakticky jen vokál Shirley Manson, který rozprostřel mezi atmosférické a chaoticky roztříštěné d’n’b podloží zároveň.

Pokud by člověk hledal nejlepší přepracování některé z písní britpoperů Blur, dřív nebo později by ho pátrání nutně muselo dovést k singlu M.O.R. z roku 1997, kde se ovšem nachází i remix skladby Movin’ On od Williama Orbita. Osmiminutová nakopávačka bude překvapením pro každého, kdo má anglického DJe a producenta spojeného pouze se slavným „vyklidněným“ albem Pieces In a Modern Style, na němž přepracoval některé z klasik od Erika Satieho, Ludwiga van Beethovena nebo Henryka Goreckiho. William Orbit totiž i v originále solidně rozjetou jump-up kytarovku se syrovým zvukem přetvořil v nekompromisní, agresivně znějící, syntezátorovými efekty napuštěnou klubovou hymnu, která zvedá ze sedačky i po více jak patnácti letech.

Čas od času se stane, že remix dosáhne větší slávy a všeobecné známosti než originál. Jedním z nejtypičtějších příkladů je přepracování skladby Brimful Of Asha britské kytarovky Cornershop, které nemá na svědomí nikdo jiný než Fatboy Slim neboli Norman Cook. Když Cornershop v roce 1997 vydali skladbu Brimful Of Asha coby singl z třetí řadovky When I Was Born for the 7th Time, vyšplhala se v britské hitparádě na pouhé šedesáté místo. O rok později, už řádně zremixovaná Fatboy Slimem (který dodal nalámaný sampl coby podklad, píseň zrychlil a dokořenil typickým bigbeatovým odérem), stejnou hitparádu pokořila. Jen těžko by člověk našel rotovanější remix v rádiích v roce 1998 než právě Cookovo přepracování Brimful Of Asha, které dodnes patří do zlatého fondu remixů.

V sedmém díle zazněl Kid Loco remixovaný kapelou The High Llamas, nicméně Jean-Yves Prieur je i sám zdatným remixérem, což dokázal především na kompilaci z roku 1999 nazvané Jesus Life For Children Under12 Inches. Vzal si na ní do parády skladby od Saint Etienne, Pulp, Mogwai nebo Talvina Singha. Nejmarkantnější přepracování, které pojí s původní verzí prakticky jen vokál zpěvačky, nicméně patří za hranicemi rodné Francie celkem neznámé francouzské kapele konce 90. let Cornu a jejich písni Youpi. Z dvouminutového ostřejšího pop rocku nezůstal pod rukama Kid Loca na kameni kámen a výsledkem je skvělé, pětiminutové downtempo s přidanou klavírní melodií suplující bublavou baskytaru v originále. Z původní syrovosti je zachován jen ostřejší zpěv Julie Bonnie.

Belgičané dEUS za svou více jak dvacetiletou kariéru mnohokrát remixovaní nebyli, o to větším pokladem je ale remixové album Pocket Revolution Burnt: The Jagz Kooner Excursions z prosince 2006, které vyšlo coby bonusový disk k po roce znovu vydané desce Pocket Revolution. Exčlen The Aloof a třetina The Sabres Of Paradise Jagz Kooner si vybral sedm z celkových dvanácti písní a ty velmi citlivě, ale zároveň beze strachu silněji zasáhnout do jejich struktury přetvořil v elektroničtější verze, ze kterých je těžké vybrat tu nejlepší. Pohádkový, atmosférický remix prvního singlu 7 Days, 7 Weeks, postavený především na refrénu originálu, nicméně přeci jen nad ostatní vyčnívá o trochu víc.

Anglická zpěvačka fungující v kapele Florence & The Machine sice patří mezi nová jména na scéně, nicméně remix singlu Drumming Song, který byl čtvrtý v pořadí z debutového alba Lungs vydaného v roce 2009, má kvality na to se zařadit mezi klasiky žánru. Postaral se o něj rovněž vcelku mladý britský producent David Morris, fungující pod aliasem Boy 8-Bit. Z nijak vyčnívající poprockové skladby vytvořil o poznání chytlavější remix s tanečním beatem v podkladu, který si opět bere z originálu především vokál zpěvačky Florence Welch.

Playlist:
Happy Mondays – Hallelujah (Club Mix)
Renegade Soundwave – Renegade Soundwave (The Leftield Remix)
Garbage – Milk (Completely Trashed Remix)
Blur – Movin’ On (William Orbit Remix)
Cornershop – Brimful Of Asha (Norman Cook Remix)
Cornu – Youpi (Space Spaghetti Mix)
dEUS – 7 Days, 7 Weeks (Jagz Kooner Remix)
Florence & The Machine – Drumming Song (Boy 8-Bit Remix)

Spustit audio