Kabinet o remixu VII.: Downtempo, breaks & trip hop

12. září 2013

Sedmý díl remixového Kabinetu ve světle fenoménu stylů downtempo, future jazz, breaks a trip hop. V druhé půli 90. let a na přelomu tisíciletí byly zmíněné hudební žánry na vrcholu, což se samozřejmě odráželo i na remixérském poli. Thievery Corporation, Kid Loco, dZihan & Kamien, Fila Brazillia, Koop, The Cinematic Orchestra, Jazzanova a další známé projekty v roli remixujících i remixovaných.

Německé seskupení Jazzanova, propojující města Berlín, Hamburk a Mnichov, si styl, který je v jeho tvorbě slyšet nejvíc, vetknulo už do názvu. Od začátku svého působení na hudební scéně je propojeno s vydavatelstvím Compost Records, u kterého si navíc vytvořilo i vlastní, všeříkající sublabel Jazzanova Compost Records, tradičně zkracovaný třemi písmeny JCR. Kromě toho členové Jazzanovy založili na konci 90. let také vlastní značku Sonar Kollektiv, která celkem úspěšně funguje dodnes.

Většinu své tvorby nicméně vydávají u JCR a zde se také v roce 2003 objevila remixová deska Jazzanova Remixed v opulentní dvojdiskové edici, shrnující celkem 23 remixů skladeb Jazzanovy od jiných producentů a projektů. Track That Night se tu nachází celkem ve třech verzích, přičemž o tu nejlepší se postaral Vikter Duplaix, který mimochodem v téhle písni hostuje i coby vokalista. Poklidně plynoucí originál přetvořil ve skvělý, rytmicky rozlámanější track, kde se původně upozaděný beatový podklad zcela po právu dostal na úroveň Vikterova úžasného vokálu.

Všechny díly Kabinetu najdete v našem Jukeboxu!

Dvojice hudebníků Vlado dZihan a Mario Kamien patřila na přelomu tisíciletí mezi přední jména na downtempo scéně s future jazzovým nádechem. Jejich debutové album Freaks & Icons z roku 2000 zmíněné styly skvěle kořenilo blízkovýchodními motivy a atmosférou arabského světa. Výsledek samozřejmě nemohl ujít pozornosti remixérů, což se rok po vydání zmíněného debutu projevilo v podobě desky, nazvané příznačně Refreaked, která obsahovala přepracované verze deseti skladeb z dlouhohrající prvotiny dua dZihan & Kamien. Mezi remixéry figurují mimo jiné Matthew Herbert, Fauna Flash nebo United Future Organization, nicméně o nejpovedenější přepracování se postaral jednočlenný projekt Atjazz britského producenta Martina Ivesona, který si decentně, ale kompaktně pohrál s trackem After.

Dalším slavným a dodnes fungujícím dvojčlenným projektem na downtempo scéně jsou washingtonští Thievery Corporation neboli pánové Rob Garza a Eric Hilton. Zakladatelé labelu Eighteenth Street Lounge Music na svých deskách s oblibou využívají orientální motivy a zároveň je v jejich tvorbě výrazněji slyšet i vliv dubu. Po debutové desce Sounds From The Thievery Hi-Fi z roku 1997 stihli ještě před druhou řadovkou vydat o dva roky později i kompilaci svých remixů nazvanou Abductions & Reconstructions. Mezi patnácti remixovanými jmény se nacházejí například Hooverphonic, Gus Gus, Stereolab, Rockers Hi-Fi nebo David Byrne. Ikonickým trackem celé kompilace se ale stalo triphopové přepracování skladby I Will Follow You (Souka Nayo), kterou má v originále na svědomí senegalský zpěvák, kytarista a perkusionista Baaba Maal.

Podobný statut jako v jednom z předchozích dílů remixového Kabinetu už představované remixové dvojalbum The K&D Sessions dua Kruder a Dorfmeister má u fanoušků downtempa a trip hopu i stejným způsobem nahraná dvojdeska Brazilification (Remixes 95–99), kterou vydalo v roce 1999 duo Fila Brazillia. Osmnáct remixů na dvou discích se zvolna prolíná jeden do druhého, přičemž všechny je mají na svědomí právě pánové Dave McSherry a Steve Cobby. Na paškál si vzali jak tracky od méně slavných projektů, tak velká jména hudební scény; Moloko, Radiohead, The Orb nebo Simple Minds nevyjímaje. Jedno z nejepičtějších přepracování se jim ale podařilo u skladby CottonWool od Lamb, která se mimochodem nachází i coby skrytý track na debutové eponymní desce slavného triphopového dua.

Diskografie francouzského downtempo producenta Jeana-Yvese Prieura, známého coby Kid Loco, je také hodně prošpikovaná remixy, ať už z jednoho nebo druhého břehu. Kid Loco rád remixuje a rád se nechává remixovat, což ostatně dokládá i několik remixových kompilací, které až do dnešního dne vydal. Kid Loco coby remixér přijde na řadu v příštím, osmém díle, kam bude tematicky rovněž zapadat, a v aktuálním, sedmém dostane prostor Kid Loco remixovaný.

V roce 2009 totiž vyšla u labelu Wagram velmi prostě nazvaná kompilace The Remix Album, sestávající z celkem čtrnácti remixů Kid Locových skladeb, které přetvořili podle svého vkusu Saint Etienne, Jim O´Rourke, Dimitri From Paris nebo Howie B. Všechny zmíněné ale zastínila londýnská kapela The High Llamas, které se povedlo písni Alone Again So (pocházející v originále z alba A Grand Love Story) dodat úplně nový, melodický i rytmický rozměr fungující skvěle jak se znalostí, tak i bez znalosti originálu.

00437366.jpeg

Švédské duo Koop si mezi debutovou a druhou deskou prošlo jednou z největších atmosférických proměn. Od depresivního, trip hopem a ambientem ovlivněného temného future jazzu z roku 1997 se Magnus Zingmark a Oscar Simonsson dostali o čtyři roky později na druhé desce k tanečnímu, prosluněnému a bezstarostnému soul jazzu s deephouseovými a downtempo vlivy. Skvělá deska Waltz For Koop se dva roky po vydání dočkala i povedené remixové verze, která vyšla na německém labelu Compost.
Ten na přelomu tisíciletí patřil mezi jednu z nejdůležitějších značek na poli future jazzu, nu-jazzu a dalších subžánrů propojujících jazz se současnou elektronikou. Nahrávka pojmenovaná Waltz For Koop – Alternative Takes obsahuje celkem 9 remixů, přičemž mezi jinými se o nové verze postarali Nicola Conte, Richard Dorfmeister, 2 Banks Of 4 a také drum’n’bassový producent Carlito, kterému se hit Summer Sun povedl přetransformovat v chytlavou, liquid funkovou zlomeninu.

Label Ninja Tune se na konci 90. let a přelomu tisíciletí řadil vedle už zmíněného vydavatelství Compost mezi hlavní tahouny žánrů downtempo, future jazz nebo breaks. Jason Swinscoe a jeho The Cinematic Orchestra patří k těm instrumentálně zaměřeným projektům, což se logicky odrazilo i na remixech. Ještě předtím než v roce 2002 vyšlo dodnes vysoce ceněné a nepřekonané album Everyday, sesbíral Swinscoe o dva roky dříve šestici vlastních remixů a jeden remix vlastní skladby (track Channel One Suite z debutu Motion), které vydal rovněž u Ninja Tune pod jednoduchým názvem Remixes 98–2000.

Za zmínku stojí především remix tracku Re-Arrange od DJe Krusta – pod Jasonovou taktovkou se totiž proměnil v desetiminutový nu-jazzový epos, který má s původním, temným d’n’b originálem společného opravdu jen pramálo. Instrumentální verze, která se ale zároveň drží v jistých remixových mantinelech, se dočkala i skladba Moving Cities ze stejnojmenné desky houseového dua Faze Action. Celou kompilaci otevírá a patří dodnes mezi nejlepší remixy vydané Swinscoem pod hlavičkou The Cinematic Orchestra.

Playlist:
Jazzanova – That Night (Vikter Duplaix Rmx)
dZihan & Kamien – After (Atjazz Remix)
Baaba Maal – I Will Follow You (Souka Nayo) (Thievery Remix)
Lamb – CottonWool (Fila Brazillia Mix)
Kid Loco – Alone Again So (High Llamas Remix)
Koop – Summer Sun (Carlito Remix)
Faze Action – Moving Cities (The Cinematic Orchestra Remix)

Spustit audio