Kane z Command & Conquer vládne světu dvě dekády

8. září 2015

Vývojáři z Westwood Studios hrou Duna 2 definovali realtime strategie. Sérií Command & Conquer, která oslavila 31. srpna dvacet let existence, ale vymezili hranice žánru. Prakticky se nezměnily od jejího vzniku. Všechny sebelepší, inovativní tituly těží z jednoduché ideje, že se střetnou dvě a víc frakcí, nasbírají dostatek surovin, postaví základny a řídí se heslem „search’n’destroy“.

První díl početné série Command & Conquer Tiberian Dawn oslavil dvacet let. Hra působila v době svého vzniku jako zjevení. Vyšla na dvou CD-ROM discích, což může v současnosti působit komicky, ale tehdy takových her moc nebylo. Na každém z „cédéček“ se nacházela jedna příběhová kampaň z hutného univerza, doplněná skvělými animovanými sekvencemi i hvězdně obsazenými dotáčkami. Command & Conquer dovedlo koncept a strategii k dokonalosti. S lehkou nadsázkou se dá říct, že všechny pozdější áčkové hry jsou i přes vlastní nesporné kvality klony modelu, který Command & Conquer v roce 1995 nastavilo.

Vize současnosti i blízké budoucnosti byly v podání autorů velmi zneklidňující. Příběh se odehrává v době vzniku hry, tedy v roce 1995, kdy na Zemi dopadne záhadný meteorit s neznámou látkou, která se začne rychle šířit po povrchu planety. O tiberium – nazvané podle italské řeky, u které meteorit přistál – mají zájem dvě nejmocnější skupiny. GDI (Global Defensive Iniciative), která vznikla jako funkčnější a vojensky orientovaná podoba OSN, se snaží situaci s tiberiem řešit z pozice „mírotvůrce“.

Command & Conquer Box Art & Jewel Case Image

Mnohem zajímavější je ale organizace NOD. Vede ji záhadný, charismatický psychopat Kane, který miluje Sarajevo, kde si zřídil hlavní stan. Nesmrtelného zvěstovatele konce světa zpodobnil Joseph D. Kucan, pro kterého je Kane zřejmě životní rolí. Je to ďábel schopný cestovat napříč časoprostorem, realitami a manipuluje s každým, koho potká. Představuje ztělesněné zlo a ikonografie jeho frakce NOD nápadně připomíná symboliku některých diktatur. Téma války na světě pustošeném smrtícím zeleným krystalem tak v mnohém vyznívá spíš protiválečně. Lidstvo staví tvůrci do nepříliš lichotivé pozice. Namísto toho, aby hledalo kompromis a spojilo se proti hrozbě, soupeří o moc. Hra vnímá konflikt dvojím způsobem, tedy z perspektivy každé strany. Za GDI se hráč snažil ochranářsky hájit demokracii a bránit evropské obyvatelstvo před tiberiem a za NOD naopak plenit africké pláně a kšeftovat s minerálem.

Tiberium dalo názvy všem dalším pokračováním série, jako např. vynikajícímu Tiberian Sun (1999). Ačkoliv studio skončilo v roce 2003 a klíčový designéři přešli do EA, značka Command & Conquer nezanikla. EA navázalo vynikajícím eposem Tiberium Wars (2007), patřícím s předešlými díly ke klenotům žánru. Bohužel Tiberian Twilight (2010), který měl příběh velkolepě uzavřít, dopadl jako totální fiasko. Příběh spíš oživuje hra pro prohlížeče Tiberium Alliances (2012). Samotný kult žije dál skrze nejrůznější sběratelské edice a většina her je stažitelná jako freeware.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.