Kevin Morby na nové desce oslavuje krásu stárnoucí rodiny uvnitř boxerského ringu času
Americký písničkář Kevin Morby opsal svou tvorbou kruh na americké mapě. Rodák z Texasu, který mládí prožil v Kansasu, prvně zaujal v Brooklynu, aby následně zamířil do LA, odkud se v poslední době znovu vrátil do Kansasu. Pochopil, že nazrál čas zhodnotit své dosavadní snažení optikou intenzivních 34 let života. A nutno říct, že bilancování se Morbymu na sedmé řadovce This Is A Photograph povedlo náramně.
Už minulou deskou Sundowner se Kevin Morby vrátil myšlenkově domů. Na dva roky staré kolekci vzdal vznešenou poctu kraji mládí v podobě ztišené, částečně idealizované pohlednice, která mohla připomenout decentní písničkářský odkaz Leonarda Cohena. Ještě než album vyšlo, zasáhla do Kevinova života další zásadní rána, která určila běh jeho života – během rodinné večeře zkolaboval u stolu jeho otec a musel být rychle převezen do nemocnice.
Nad vybledlými fotografiemi z mládí se Morby na základě tohoto zážitku rozhodl, že je potřeba se strachům, které ještě znásobila koronavirová situace, ráznějším způsobem postavit. Sbalil se a na delší dobu přesídlil do Memphisu – města, které svým způsobem reprezentuje nejen mládí jeho otce, ale i samotného ducha amerického rurálního středovýchodu. Právě tady se (za pomoci producenta Sama Cohena) začaly rodit skladby letošní novinky.
Autor z aranžérsky napěchovaných polštářů hledí spíš ven než dovnitř a hledá záblesky světla v potemnělém světě. „Slunce vyšlo, úplně bez plánu“, konstatuje Morby v mantrickém vytržení skladby A Random Act of Kindness předtím, než hypoteticky varuje Jeffa Buckleyho v A Coat Of Butterflies, aby se nechodil v Memphisu do Mississippi koupat. Životu ale neporučíš a právě ony tragédie, lemující Kevinovo přemítání, dávají jeho myšlenkám smířlivější mantinely.
Zásadní kus práce na albu odvedl producent Sam Cohen – po opakovaném poslechu totiž vyjde najevo, že řada kompozic je vlastně postavena na dvou akordech. Velké množství hostů, včetně prominentních muzikantů místní scény, pak dělá z This Is A Photograph soběstačného křížence alba Give Out But Don't Give Up od Primal Scream a osmdesátkových kolekcí Boba Dylana. Morby do příběhu desky zahrnuje v It’s Over i bývalé spoluhráče z kapely v Los Angeles, ve Stop Before I Cry pak i partnerku Katie Crutchfield z Waxahatchee, které skládá emocemi nabitou poctu.
Jaké roviny nová deska Kevina Morbyho sleduje? Duchy jakých slavných osobností autor na desce vyvolává? Proč můžeme vzít šestou řadovku písničkáře za jeho osobní pouť? Poslechněte si recenzi Pavla Zelinky na album This Is A Photograph.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka