Komiksové Ceny Willa Eisnera: Frustrovaný superhrdina Mister Miracle a pekelná stodola Jeffa Lemira

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z komiksu Mister Miracle

Minulý týden se na Comic-Conu v San Diegu udílely Ceny Willa Eisnera, nejprestižnější ocenění v angloamerickém komiksu. Mezi vítězi najdeme frustrované superhrdiny, kněze bojujícího proti satanské stodole, ale i optimisticky naladěné příběhy kamarádek ze střední školy.

Kompletní přehled vítězů Ceny Willa Eisnera se dá najít třeba zde. Nejlepší minisérií roku se stal Mister Miracle od scenáristy Toma Kinga a kreslíře Mitche Geradse. King se vrátil k poněkud výstřední postavě univerza DC, kterou na začátku sedmdesátých let vytvořil slavný Jack Kirby. Mister Miracle pochází z vesmíru, kde proti sobě válčily dva světy. Hrdina komiksů Mister Miracle byl synem vládce ctnostné Nové Genesis, ale dětství strávil v pekelné jámě říše Apokolips, kde z něj měli tvrdým výcvikem vychovat bojovníka. Po několika desítkách let mučení ale chlapec jménem Scott Free uprchl z Apokolips na Zemi, společně s vůdkyní bojových fúrií Bardou. Utekl na Zemi, kde se živí jako mistr úniků a snaží se vést normální život.

Tom King a Mitch Gerads jako by si v sérii Mister Miracle zkoušeli představit, jak by vypadal život Scotta Free, kdyby to byla skutečná osoba. Scott se v seriálu snaží žít normální život průměrného Američana – zařídit si s Bardou společnou domácnost, vychovávat dítě a podobně. Zároveň ale musí svůj každodenní život skloubit se svým superhrdinským angažmá ve světě Apokolips. A co víc, z tvrdého dětství pod patronátem temného boha Darkseida si přinesl těžké celoživotní psychické trauma.

Obálka komiksu Gideon Falls

Kingův scénář ruku v ruce s vynikající Geradsovou kresbou vytváří zvláštní, náročný způsob vyprávění, který jako by odrážel Scottovu schizofrenní a úzkostlivou existenci. Tok příběhu těká mezi různými rovinami, časoprostor komiksu je narušovaný výtvarnými glitchy nebo jediným obsedantně se vracejícím nápisem „Darkseid je“. Opulentní superhrdinské bitky a osudové epické zvraty působí nereálně a volně do nich pronikají ty největší banality z každodenního pozemského života. Lehce psychopaticky působí i přísné, téměř nikdy neporušené dělení stránky do devíti stejně velkých panelů, což je formát, který Gerads dokáže hodně invenčně využívat.

Originálně využívá komiksové médium, tentokrát ve službách hororového žánru, i série Gideon Falls, která vyhrála Eisnerovu cenu v kategorii Nejlepší nový seriál. Jejím scenáristou je Jeff Lemire, který je především díky seriálu Černá palice známý i u nás. Gideon Falls má zdánlivě klasickou hororovou zápletku – psychicky narušený muž posedlý konspiračními teoriemi a o vlastní víře pochybující kněz, každý ve své dějové linii, bojují proti záhadné Černé stodole, která se objevuje v okolí městečka Gideon Falls a sídlí v ní tajuplná, zlovolná nadpřirozená bytost.

Komiksové univerzum Jeffa Lemira: Inteligentní virózy z vesmíru a zpackané životy superhrdinů

Z komiksové série Sweet Tooth

Komiksový tvůrce Jeff Lemire patří k současným špičkám amerického mainstreamového komiksu pro dospělé. České čtenáře už stačil udeřit svou Černou palicí – bezútěšným příběhem týmu superhrdinů uvězněných na americkém zapadákově, který si na letošním Crweconu odnesl cenu Fabula Rasa za nejlepší zahraniční komiks roku. Letos se rodinka Lemirových překladů rozšířila o album Plutona, ve kterém skupinka teenagerů najde v lese mrtvou superhrdinku.

Lemire vytváří Gideon Falls ve spolupráci s italským výtvarníkem Andreou Sorrentinem a právě jeho šrafovaná kresba skvěle dotváří ponurou a hrozivou atmosféru komiksu. Ve strukturování obrazů autoři také nápaditě pracují s perspektivou a polohou jednotlivých panelů. Scény odehrávající se uvnitř Černé stodoly už předvádějí čistě fantasmagorické hry s komiksovým médiem.

Naproti tomu Giant Days, které vyhrály ceny za nejlepší seriál a za nejlepší komediální komiks, hrají na mnohem optimističtější notu. Jejich autor John Allison se řadu let pohyboval v oblasti webového komiksu. Jeho první významnější série Bobbins nebo novější velmi úspěšné Scary Go Round a Bad Machinery se všechny odehrávaly ve fiktivním severoanglickém městečku Tackleford. Řada z nich se věnovala každodenním situacím ze života jejich mladých hrdinů, ale objevovaly se tu i zápletky s nadpřirozenými záhadami.

Obálka komiksu Giant Days

Také Giant Days začal Allison vytvářet jako vlastní projekt, který si sám vydával vlastním nákladem. Zakrátko ho ale nabídl vydavatelství Boom! Studios, protože seriál dobře zapadl mezi tamější úspěšné cykly jako Záleskautky. Giant Days vyprávějí všední příběhy tří amerických vysokoškolaček, které spolu bydlí na koleji. Přestože v seriálu vystupuje postava gotické teenagerky Ester De Groot ze seriálu Scary Go Round, tentokrát se tu příliš nadpřirozených událostí neuděje. Allison a s ním i čtenáři si spíš užívají dobře napsané odlehčené dialogy, civilně ironické situace a celkově pozitivní feel good atmosféru. Ceny Willa Eisnera tak mají něco pro komiksové fanoušky rozdílných chutí a zájmů. 

Více o dospívání v pekle, stodolách plných zla a nástrahách univerzitního života si poslechněte v nové Ektoplasmě.