Kultovní hudební databáze Discogs a Rate Your Music kráčí vstříc mobilní budoucnosti
Pomáhají fanouškům orientovat se v současné hudbě a za roky existence se kolem nich shromáždila obrovská virtuální komunita. V čase svých patnáctých narozenin ale každý z nich čelí otázce, kam se dál vydat. Kultovní hudební portály Rate Your Music a Discogs se chystají jít s dobou a změnit svoji podobu. Chtějí ale uživatelé vůbec modernizaci, když portály ve své jednoduchosti dělají všechno, co potřebují?
Discogs.org založil v roce 2000 americký programátor Kevin Lewandowski jako pomůcku pro vinylové fetišisty posedlé databázemi a katalogizacemi všeho druhu. Portál se nejprve zaměřoval na techno a drum’n’bass, brzy se ale rozrostl do všech žánrů a hlavně v roce 2005 spustil virtuální bazar s deskami. Přes něj se letos podle článku v časopise Billboard prodaly víc než tři miliony nosičů, a to hlavně vinylů, samozřejmě. Právě zuřící vinylová horečka udělala z Discogs něco víc než jen ráj hipsterů. O raritní vinyly se zde přetahují sběratelé (nejdražším letošním úlovkem je album hardcorové skupiny Judge vydražené v přepočtu za 200 tisíc korun), zatímco další uživatelé horečnatě připisují data do databáze nahrávek (alb, singlů, včetně různých verzí), v níž je aktuálně úctyhodných šest a půl milionu položek. Žádný jiný hudební katalog nedisponuje takovým objemem dat.
Portál Discogs nedávno shrnul své patnácté narozeniny detailními statistikami, firmička sídlící v Holandsku a zaměstnávající čtyřicet programátorů ale hledí do budoucnosti. Prvním krokem bude mobilní aplikace. Tedy přesně to, co chybělo vinylovým maniakům listujícím si v zapadlých sekáčích v krabicích s vinyly. Aplikace by prý měla být dokonce schopná přečíst čárový kód z obalu a zjistit třeba průměrnou cenu desky na internetu. Z hledání rarit se stane hračka. Z mobilu prý ale zatím nepůjde desky kupovat ve virtuálním sekáči, dost možná proto, aby původní webové rozhraní zůstalo primárním zdrojem informací. Jak dlouho ale toto privilegium vydrží, je samozřejmě otázkou.
Jiná webová databáze využívající práci tisícovek nadšenců chystá ještě větší změny. Rate Your Music zaměřující se na fanouškovské hodnocení hudebních nahrávek oslaví patnácté narozeniny na Štědrý den a rád by měl v ten den už jisté, že v crowdfundingové kampani na Indiegogo vybral kýžených padesát tisíc dolarů na masivní upgrade. Pro začátek se změní název – na jaře by se hudební větev měla proměnit na Sonemic a přibudou jí sesterské projekty Cinemos (k hodnocení filmů) a Glitchwave (hodnocení videoher). Hudebních položek jsou v databázi aktuálně zhruba tři miliony a portál se může spolehnout na silnou komunitu hudebních fajnšmekrů, kteří nahrávky pečlivě rozdělují do žánrových škatulek, sestavují vlastní žebříčky a samozřejmě také odměňují desky hodnocením od půl k pěti hvězdičkám. Seznamy nejlepších desek generované v jednotlivých žánrech a podžánrech, formátech, zemích či letech vzniku jsou to, co baví na Rate Your Music internetové uživatele asi nejvíc.
Právě doporučovací funkce chce Rate Your Music / Sonemic v nové verzi posílit nejvíc. Hudební maniaci budou moci společně volit nejlepší desky a skladby interpretů, portál jim bude nabízet interprety, kteří by se jim mohli líbit, nebo je spojovat s lidmi s podobným vkusem. Něco bude zdarma, něco přístupné pouze předplatitelům. Právě výraznější rozdělení na placené a neplacené služby a také předzvěst nového blyštivého designu trochu děsí komunitu kolem RYM. Mají ještě v živé paměti změny, kterými prošly třeba portály Allmusic nebo Last.fm, jež rebrandingem utrpěly na přehlednosti i funkčnosti.
Uživatelé, kteří používají internetové databáze každý den, mají kromě elitářství také sklony ke konzervativismu, příslib nových duší a následné zvýšení příjmů z reklam je ale něco, co zase celkem pochopitelně láká majitele portálů. Dá se vůbec vyhovět oběma stranám, které bez sebe nemůžou existovat? Dá, ale nebude to vůbec jednoduché. Kultovní databáze Discogs a Rate Your Music stojí na rozcestí a jen čas ukáže, jestli se jim transformace povedla.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.