Lidi si tu můžou prožít něco hlubšího. Novodobý megalit na Ládví prošel obřadní zkouškou
Megality jsou pravěké stavby z velkých kamenů, jejichž funkce byla pravděpodobně kultovní, symbolická, možná i astronomická. Nejznámější Stonehenge nedávno získal svého „moderního“ sourozence v Ďáblickém háji. Kromlech na kruhovém půdorysu nechala z betonových prefabrikátů vztyčit Kateřina Vídenová a Adam Wlazel z Mobilní architektonické kanceláře v rámci projektu CirkulUM zastřešeného Galerií hlavního města Prahy.
„Můžete dát rostliny buď přímo na oheň, nebo ten hloh doporučuju dát spíš na horké kameny,“ instruuje performerka Tereza Silon, jak uvolnit sílu bylin při rituálu, jehož účelem bylo rozloučit se s létem a vyzkoušet, jestli menhiry fungují.
Instalace ve veřejném prostoru nazvaná Svodidla odkazuje svým názvem k původnímu účelu betonových bloků, zároveň ale i na potenciál vysokých a těžkých kusů hmoty svádět kosmickou energii na zem. „Já jsem si prohlížel katalog betonových prefabrikátů a zaujala mě svodidla, a tak jsem z nich chtěl něco udělat. Sem se to perfektně hodí na megalitickou stavbu,“ popisuje zrod myšlenky jeden z autorů Adam Wlazel.
Kateřina Vídenová si zase vzala na starosti rituálně ozkoušet nově vzniklé kultovní místo, a tak svolala tři obřady. Během posledního z nich se účastníci sešli ve vnitřním kruhu osmi betonových sloupů, kde hořel oheň, pálily se byliny a Michal Vaľko doprovázel na niněru.
„Mělo by to v lidech vyvolat pocit pospolitosti, je to možnost, jak si prožít nějakou hlubší věc. Dálniční svodidla samozřejmě evokují přetechnizovanou kulturu, ve které žijeme. Zároveň je to i reakce na nedaleké místo, kde se těžily kameny na pravěké menhiry,“ vysvětluje Kateřina Vídenová.
Projekt CirkulUM se pomocí dočasných akcí na rozhraní města a krajiny snaží přivést současné umění do veřejného prostoru. „Dočasná díla ve veřejném prostoru mají potenciál edukovat veřejnost, která bývá k současnému umění kritická, až odmítavá. Je to i proto, že už je to skoro třicet let po revoluci a my stále nemáme příliš příležitostí setkávat se současným uměním ve veřejném prostoru a máme v tomhle směru velký dluh,“ uzavírá kurátorka Marie Foltýnová.
Jak se objevila stavba z menhirů v Ďáblickém háji? Proč je důležité ukazovat současné umění ve veřejném prostoru? Jak vypadal rituál v nové kultovní stavbě? Poslechněte si celou reportáž.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.