Lil Peep je emo rapper smutný jak Yung Lean a otravný jak PewDiePie

28. srpen 2017

Ze zákoutí YouTubu a SoundCloudu se občas vyloupnou rappeři, u kterých člověk nikdy neví, slovy Václava Klause, jestli se má smát, brečet, nebo se zbláznit. Nebo jestli jsou to vlastně pořád ještě rappeři. Přesně takovým úkazem je Lil Peep – potetovaný poděs, střídající různé odstíny odbarvených vlasů, který z LA chrlí svůj otravně chytlavý emo (t)rap.

Lil Peep v sobě kombinuje něco z depresivního šarmu praotce sad boy rapu Yung Leana a protivné virálnosti nejslavnějšího youtubera PewDiePie. „Kdybych žil v 70. letech, hrál bych punk. Ale já se narodil do hip hopu,“ řekl Yung Lean vloni v rozhovoru pro časopis Fader a stejná nahodilost čiší i z hudby Lil Peepa, ze které sálá především láska ke kytarám pop-punku, ema a nu metalu minulé dekády. Ty jsou ale v Peepově podání zfúzovány s trapovými beaty. Jde do jisté míry o kalkul, jak ostatně Lil Peep sám přiznává. „Jenom se adaptujeme novému zvuku, který lidi chtějí poslouchat, když naskočí do auta. Jenom mu dáváme emo nádech,“ říká Lil Peep v rozhovoru pro Pitchfork.

„Je to jako wrestling – každý má svoji postavu. Pokud ta vaše není dostatečně zábavná, tak s vámi nikdo nebude chtít nic mít, protože se dostatečně neodlišujete,“ říká Lil Peep ve stejném rozhovoru. Z jeho spřízněných „rapperů“ z uskupení GothBoiClique, jako jsou Lil Tracy, Cold Hart nebo Horse Head, čiší snaha vytvořit si postironickou image, která jim pomůže prorazit mezi kupami internetových rapperů. U poslechu výše zmíněných si člověk láme hlavu s tím, jestli za na sílu tlačenou snahou o to působit neotřele stojí vůbec něco víc. Lil Peepovi se ale to „něco víc“ podařilo.

Peep má za sebou zpívání (za rap se jeho projev dá označit jen zřídkakdy) přes samply Radiohead, My Chemical Romance nebo třeba Wonderwall od Oasis. Samplování zvuku z pomalých kytarových vybrnkávaček utváří sound jeho alba Come To Me When You’re Sober, Pt. 1. Pokud vám kombinace teenagerského ema a trapu přijde jako děsivá představa, nejste sami. Lil Peepovi se ale daří oba světy propojit naprosto organicky. U poslechu jeho debutového alba se možná budete chvílemi otřásat studem, následně ale zjistíte, že si s Peepem jeho dokonale jednoduché depresivní hooky dokonce zpíváte.

I vzhledem k mnoha odkazům k nu metalu si u Come To Me When nelze nevzpomenout na nedávný nekrolog Chestera Benningtona (Linkin Park) od Karla Veselého. „Překvapilo mě, že si z písničky pamatuju každou vteřinu. Každý háček, poryv Benningtonova hlasu, každý scratching,“ popisuje Veselý návrat k poslechu Linkin Park, o kterých přiznává, že mu nikdy nebyli po chuti. Poslech Lil Peepa je podobným zážitkem. Ostatně web Noisey vydal jeho profil s titulkem, který by šel volně přeložit jako „Je Lil Peepova hudba skvělá, nebo zas*aně hloupá?“.

Lil Peep mezi svoje inspirace řadí všechno od Futurea a Gucciho Manea po Blink-182 nebo Crystal Castles. Ve svém mileniálsky eklektickém hudebním vkusu není rozhodně osamocený: paralely mezi nu metalem a tanečními bangery nachází v posledních letech mnoho současných post-clubových producentů. Podobnými inspiračními zdroji a odkazy jako Lil Peep se ohání třeba londýnský kolektiv Bala Club. U jeho členů je ale cítit upřímnější vášeň pro nu metal a wrestling než u kalkulujících GothBoiClique.

To neznamená, že by Lil Peep citlivost své duše předstíral. Z jeho projevů na sociálních sítích je atmosféra různými drogami zahalené deprese naprosto zřejmá. „Mým cílem je zachraňovat hudbou životy stejně tak, jako byl zachráněn ten můj. Hodně jsem myslel na sebevraždu, potýkal jsem se s depresemi a byl jsem závislý na nějakých drogách. Hodně různých hudebníku mi v mém stavu pomohlo. Je neuvěřitelné, jak konkrétní a přesné jsou některé texty. Občas máte pocit, že hudebník mluví přímo k vám. O to se přesně ve své hudbě snažím,“ říká v rozhovoru pro XXL Mag.

Lil Peepův emo trap nejsnáze zakusíte v jeho postupně se profesionalizujících videoklipech. Asi nejkrystaličtější podoby dosahuje jeho styl v novém klipu k tracku Awful Things. V něm katatonicky posmutnělý Peep zapálí sebe a svoji střední školu poté, co mu spolužačka zlomí srdce. Vše ale končí překvapivým happy endem, když ona skrz plameny prozře, dojde k Lil Peepovi a nad jejich polibkem a školou zazáří duha. Zřejmou otázkou zůstává, jak dlouho může takto úzce vymezená emo-trapová fúze fungovat – kdy zmizí okouzlení a zůstane jen otravnost. Dost možná má totiž Lil Peep pravdu, když v úvodním tracku svého nového alba zpívá: „Proč mě chceš nenávidět právě teď? Stejně mě budeš nenávidět začas...“

Lil Peep – Come Over When You’re Sober, Pt. 1 (2017)
Hodnocení: 77 %

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.