Marek Španěl z Bohemia Interactive v Questu: Takový úspěch Operace Flashpoint jsme nečekali

1. červen 2018
Ze hry Operace Flashpoint

Druhou stovku Questů načínáme speciálním hostem, který měl a stále má zásadní vliv na českou herní scénu. Marek Španěl je zakladatelem studia Bohemia Interactive a v aktuálním díle jsme s ním probrali bohatou historii Bohemky a jejích her. Kromě rozhovoru se věnujeme rovnou dvěma novinkám – čerstvému rozšíření střílečky Destiny 2 a remasteru ultrapopulárního RPG Dark Souls. Tak usedněte k ohníčku a poslouchejte!

Marek Španěl založil Bohemia Interactive v roce 1999 po několika letech, kdy se bokem věnoval programování her. O dva roky později vyšla první hra studia, legendární Operace Flashpoint, hardcore vojenská střílečka zasazená do období studené války, kterou ve své době hrál snad každý český hráč. Cesta k vydání Flashpointu však nebyl jednoduchá – hra prošla mezi několika vydavateli (včetně Ubisoftu) a také několikrát změnila své jméno. Nakonec ale v roce 2001 vyšla a stala se celosvětovým hitem. „K velkému překvapení všech, a zejména nás samotných, se ta hra stala jedničkou na PC, což nás katapultovalo mezi světovou vývojářskou elitu,“ vzpomíná Marek na hru, které se dohromady prodalo přes 2 miliony kopií. „To na tehdejší dobu kamenných obchodů bylo úctyhodné číslo,“ dodal Marek.

Další megapopulární hra od Bohemky je zombie přežívací multiplayerovka DayZ. Ta má své kořeny v modifikaci pro jinou hru od Bohemky – ARMA 2. Po večerech na modu s nemrtvými kousavci pracoval nový novozélandský zaměstnanec brněnské Bohemky Dean Hall a DayZ se brzy projevilo jako životaschopný samostatný projekt, o který mají zájem hráči z celého světa. Není třeba extrémně fabulovat, abychom vyzdvihli, jak důležitý DayZ byl i pro dnešní hry. Bez něj bychom jen těžko dneska měli hry jako PUBG či Fortnite. Doba největší slávy DayZ je možná za námi, ale Bohemka stále pracuje nejen na titulu, ale především na platformě, která by provozovala nejen DayZ, ale i všechny následující hry. „Pro nás je absolutně zásadní hru dokončit. Nejen kvůli hráčům, ale i kvůli naší vývojářské cti. Děláme pro to maximum a DayZ je pro nás jedna z dvou našich hlavních značek, které se budeme v budoucnosti věnovat paralelně s Armou,“ slibuje Marek Španěl. V rozhovoru toho zaznělo mnohem víc a všechno se sem nevejde. Poslechněte si tedy celý Quest!

Dark Souls se vrátily a vy se opět připravte zemřít. Nebo snad spíš zemřít poprvé. Pokud jste totiž ještě tohle náročné akční RPG nehráli, Dark Souls Remastered je ideální způsob, jak si populární hru užít i dnes a v 60 snímcích za vteřinu. Remaster vychází na PS4, Xbox One a PC a během léta by se měl objevit i na Switchi, kde ale 60 FPS neočekáváme. Žádné jiné změny však hra nezaznamenala, grafika je pouze ostřejší a v balíčku přichází s povedeným DLC. Jinak ale zůstal kámen na kameni. „Je to spíš takové znovuvydání hry v lepší verzi,“ přiznává Jarda. Ale přesto je důvod, proč si hru zahrát. Dozvíte se ho, když si poslechnete celý díl.

Jak dopadlo druhé rozšíření Destiny 2? Kolika umrlci z pěti ohodnotil Jarda remaster Dark Souls? Kde byly začátky Bohemia Interactive a co se stalo s Operací Flashpoint? Na všechno odpovídá Quest s číslem 101!

 

Spustit audio
autoři: Vojtěch Dřevíkovský, Jaromír Möwald
  • Technologie
  • Rozhovor