Mluvené slovo je znova cool. Češi přichází na chuť podcastům

Adam Javůrek, Iva Jonášová a Dan Tržil
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Adam Javůrek, Iva Jonášová a Dan Tržil

„Zažíváme boom. Každý měsíc se zvyšuje poslechovost, během pár měsíců se nám čísla zdvojnásobila. Je to nebývalý růst,“ říká o poslechu podcastů analytik Českého rozhlasu Adam Javůrek. Mluvené slovo v Česku zažívá renesanci. Podcasty už začínají vyrábět i média, která se dřív zvukem vůbec nezabývala. Čeká nás doba podcastová?

Podcast je audio obsah, který je možné si stáhnout do mobilu a poslechnout si ho prakticky kdykoliv a kdekoliv, i když jste offline. Výhodu tohoto žánru pochopil i Dan Tržil, autor jednoho z nejposlouchanějších českých podcastů Proti proudu, ve kterém zpovídá osobnosti, které jsou úspěšné ve svých oborech. „Vytvářením podcastů už se dá dneska uživit. Využívám model sponzorských spotů, které pouštím ve svém podcastu,“ říká Tržil.

Český rozhlas si jako lídr audio formátů nechal zpracovat analýzu od Evropské vysílací unie, ze které vzešlo, že nové formy distribuce obsahu, mezi které patří i podcasty, jsou jedním z důležitých pilířů oslovování mladého publika. Celou zprávu si můžete přečíst zde.

Podcast už dnes může vytvářet prakticky každý, kdo má hlas a pár stovek na amatérskou techniku. „Doba tomu hodně svědčí,“ říká šéfredaktorka Radia Wave Iva Jonášová. „Na druhou stranu my v Českém rozhlase víme, že vytvořit opravdu kvalitní podcast není tak jednoduché, jak to zní. Nejsem si jistá, jestli každý člověk, který se rozhodne, že chce dělat podcast, bude umět oslovit své potenciální publikum. Je tam několik aspektů. Člověk by měl umět dobře vést rozhovor, měl by přijít se zajímavým formátem a taky ho technicky dobře zpracovat.“

hudba - poslouchat hudbu - mileniálové

Radio Wave v současné době vytváří jedny z nejposlouchanějších podcastů v portfoliu Českého rozhlasu. „Mezi nejoblíbenější patří například girl talk Buchty s Ivanou Veselkovou a Zuzanou Fuksovou nebo magazín o seberozvoji Balanc,“ říká Jonášová. „Od května Ivana se Zuzanou vytváří taky podcast Mikrovlnky, týdenní výběr toho nejlepšího ze zpráv Radia Wave.“

Právě zábava a seberozvoj patří do témat, která jsou u posluchačů podcastů velmi oblíbená. „Táhne taky historie, sport, jídlo nebo technologie. Velmi populární je žánr true crime, tedy krimi příběhy. Vlnu odstartoval podcast Serial, je to jeden z nejpopulárnějších podcastů na světě. V poslední době je vidět taky silný boom publicistických a zpravodajských formátů,“ popisuje Javůrek.

Podcastovat pořady Radia Wave můžete na wave.cz/podcasty. Najdete tam taky jednoduchý návod, jak na to.

Podcastům v dnešní době příliš nepřejí sociální sítě. Nelze na nich audio sdílet například tak dobře jako video. Je tak mnohem těžší vytvořit z nějaké epizody virál. „Většinou podcasty nabírají publikum pozvolna. Šeptandou se to ale umí relativně rychle rozkřiknout a publikum nabírat. Výhodu mají podcasty, které kromě distribuce v mobilních aplikacích mají i vlastní web, a autoři pak můžou na Facebooku sdílet onu stránku,“ doplňuje analytik. Javůrek připomíná, že posluchači podcastů jsou velmi věrní. „Většinou poslouchají každý díl, který odebírají. Odpadávají jen výjimečně.“

Oblíbenější než v Česku jsou už delší dobu podcasty na Slovensku. Mezi velkými médii s nimi začal jako první deník SME, když začal vydávat zpravodajský podcast Dobré ráno. „Tehdy to byl jen takový experiment. Nevěděli jsme, jestli to bude fungovat. Po roce začala mít podcasty skoro všechna média. Odstartovalo to megavlnu. Teď už si na sebe podcasty dokážou i samy vydělat,“ říká novinářka a autorka podcastu deníku SME Zuzana Kovačič Hanzelová.

Díky podcastům oslovil deník SME úplně jinou cílovou skupinu než samotné noviny. „Jsou to mladší lidé, kteří už dnes nemají tolik času na čtení textů. Podcasty poslouchají při jiných činnostech.“ Hanzelová připouští, že i když jsou podcasty na Slovensku oblíbené, nestaly se žádnou masovou záležitostí. „Je to taková bratislavská kavárna. Ale poslouchá nás i část Slováků v zahraničí, kteří chtějí zůstat v obraze. Je to žánr, který patří městskému posluchači,“ uzavírá Hanzelová.

Rozšíří se podcasty v Česku i k jinému publiku než městskému? Co táhne média, která se dřív nezabývala zvukem, aby začala s produkcí podcastů? A jaké formáty v zahraničí fungují nejlépe? Poslechněte si celou debatu.