Módní sezóny v Česku, tanec a móda ve filmu, Monika Krobová pro CGD

20. duben 2013

Pomalé prosazování módních sezón v českém prostředí a souvislosti a přesahy tance a módy, to byla dvě hlavní témata nejnovějšího dílu Modeschau. Co brání tomu, aby se u nás na podzim běžně prezentovaly módní kolekce na nadcházející jaro a léto a na jaře na nadcházející podzim a zimu, zjišťovala nová posila Modeschau Ema Janáčková. Nahlédli jsme do programu Festivalu tanečních filmů, který jednu svoji sekci zasvětil Dance Fashion filmu, a s Monikou Krobovou jsme mluvili o navrhování kostýmů pro tanečníky a moderátora slavnostního večera předávání cen Czech Grand Design 2012.

Monika Krobová skvěle oblékla celé předávání cen Czech Grand Design 2012 a skoro nikdo o tom neví. V rozhovoru s talentovanou minimalistkou z pražské VŠUP se dozvíte, kde se vzal nápad navléknout moderátora Modeschau do elegantních dlouhých sukní a naddimenzovaného okruží. Nejspíš vás také překvapí, do jakého ateliéru si Monika odskočila na stáž z domovského designu oděvu a obuvi.

Festival tanečních filmů v Biu Oko vyvrcholil v neděli 21. dubna programem složeným z Dance Fashion filmů. Kromě ukázek choreografií pro oděvy značek Chloe nebo Lanvin se premiérově promítl i nový český Dance Fashion film Hamletophélia. Režisér Jakub Jahn v něm kromě tanečníků 420People, Nataši Novotné a Václava Kuneše obsadil i autora ztvárněné kolekce Les Choses de la Vie Marcela Holubce a stylistku a kreativní duši mnoha českých módních projektů Olo Křížovou. Více o Festivalu tanečních filmů si poslechněte v rozhovoru s dramaturgyní Janou Návratovou.

02873195.jpeg

Organizátoři českých fashion weeků začínají tuzemské návrháře tlačit do sezónního předstihu, který je běžný v zahraničí. Tedy aby se na jaře prezentovaly kolekce na podzim/zimu a na podzim na jaro/léto příštího roku. Proč se tahle pro módní průmysl zdánlivě automatická věc prosazuje v Česku jen pomalu a na co a kde naráží, mapovala Ema Janáčková. Natáčela s designéry, nákupčími i organizátory fashion weeků. Poslechněte si, jaké názory na nastavování sezón v Česku mají Olo Křížová, Jana Zielinski, Denisa Nová, LaFormela, PBL, La Gallery Novesta a další.

Z rozhovorů vyplynulo, že půlroční sezónní předstih je u nás výhodný hlavně pro mladé značky s mezinárodní ambicí. Zajímavý je také pro módní butiky zaměřené na českou návrhářskou módu. Těch je ale zatím méně než prstů na jedné ruce. Pro zavedené návrháře se stálou klientelou je práce na kolekci v předstihu spíš přítěž. Jejich zákazníci si už zvykli nakupovat modely rovnou po přehlídkách přímo od nich, v jejich ateliéru nebo butiku. Protože nepřichází žádný nákupčí s velkou objednávkou, není potřeba několik měsíců na výrobu před uvedením do prodeje. Když už výjimečně k takové situaci dojde, komplikují ji často problémy s kvalitní realizací kolekce v rámci českého textilního průmyslu. Čeští návrháři, průmysl i obchodníci nejsou z převážné většiny na systém sezónního předstihu připravení. Tlak na ně tím pádem logicky naráží, což ale neznamená, že by v dlouhodobém běhu neměl smysl. Uvidíme, kdy a jakým způsobem se u nás prosadí.

02873198.jpeg

Playlist:
Birthday Sex – To The Floor (uns.)
Beirut – The Rip Tide (Pompeii Records)
Joyce Muniz – Drop in Pressure – Mysticdub Mix (2020 Vision)
Sam Flax – Fire Doesn't Burn Itself (Burger Records)
Bonobo – Cirrus (Ninja Tune)
Mogadishu – Shades and Rays (uns.)
Austra – Soul Love, David Bowie cover (Paper Bag Records)
Caroline – Seesaw – Dntel Remix (Temporary Residence)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.