Modular meeting: Setkání hudebních kutilů

03406027.jpeg
03406027.jpeg

V pražském prostoru Školská 28 se zapojují velké krabice s mnoha vstupy, výstupy, tlačítky a knoflíky. Všude trčí dráty a blikají kontrolky. Neocitli jste se na sjezdu fanoušků telefonních ústředen. Tyhle krabice jsou modulární syntezátory a na Modulárním meetingu, který kurátorují Tomáš Procházka a Petr Ferenc, se budou sdílet zkušenosti, půjčovat sluchátka, kabely i celé moduláry – a dělat hudba. Anebo tu o hudbu zas tolik nepůjde?

„Ono to není striktně pro hudebníky. Vlastně většina těch lidí, kteří to používají, byť hudebníci byli, tak už potom té hudby moc neudělají. To je takový obrovský oceán, ve kterým se dá plavat. To je na tom synťáku to nejlepší, že to po člověku nechce a ani ho to nenutí dělat tu hudbu. Prostě jen objevuješ ty nové obzory, komentuje Václav z kolektivu Bastl Instruments.

Z názvu lehce odvodíme, že modulární syntezátory se skládají z modulů, které se vzájemně propojují neboli patchují jednosměrnými audio kabely a každý z nich má nějakou funkci. U těchto multifunkčních generátorů zvuků začínáte úplně od nuly, i když to není úplně přesné: 0 a 1 tu nenajdete. Cesty elektrického napětí, a tedy i zvuku určujete od začátku vy sami a můžete je libovolně měnit. Nic není napevno zadrátováno, nic přednastaveno. Zdrojů zvuku (tedy oscilátorů) můžete mít, kolik chcete, a posíláte ho přes nejrůznější filtry a obálky, které ovlivňují jeho charakter. Modulár je stavebnice, která se může stále rozrůstat, měnit, stejně tak i zvuk nebo rovnou celý track, který z něho můžete dostat. Mezi moduly můžete mít totiž třeba i sekvencer, sampler, mix a clock na synchronizaci rytmu.

03406028.jpeg

„Jsem přesvědčený o tom, že člověk si sám sobě musí nastavit nějaké limity a nějakou vizi. Vědět, co s tím nástrojem, který musí být vždycky médium k tomu, aby mě dovedlo k nějakému výsledku. Co s ním udělám, jaká si nastavím pravidla a co má být ten výsledek,“ vysvětluje svůj přístup brněnský hudebník HRTL. Návštěvníci i návštěvnice, kterých nebylo málo, jsou většinou i zdatnými páječi – těmi nejlepšími jsou prý právě ženy. Moduláry si totiž většina přítomných postavila sama. Vlastní synths si s pomocí svého přítele postavila i kurátorka a hudebnice Katarína alias Jana Doe: „Povídala jsem příteli, že si chci postavit vlastní modulární syntezátor, a on je technik a povídal, že to nedokážu. Nakonec to skončilo tak, že on sám začal vyrábět ty moduly a já jsem se to naučila s ním. Spolu jsme popájeli asi deset modulů YuSynth, což je modulární syntezátor, opensourcový, všechno je dostupné na internetu, všechny návody, plošáky i schémata.“

Pokud si chcete vyzkoušet bastlení, pájení a to pravé napětí, vydejte se o víkendu do Brna. Od pátku do neděle se tam setkáte s lokálními a zahraničními tvůrci a fanoušky moduláru na akci Synth Fest, kterou pořádají zmínění Bastl Instruments.

Na současné scéně už najdete mnoho značek, které navrhují open source moduly. Koupíte si součástky a stavíte. Anebo rovnou vymýšlíte své vlastní osobité moduly, jako například čeští Bastl Instruments nebo Buran Electrix. Kromě toho, že modulár umožňuje nekonečnou kreativitu a zdaleka z něj nemusí lézt jen sci-fi zvuky, má schopnost své fanoušky pohltit. Z hudebníků se pak najednou stávají kutilové, konstruktéři a sound designéři i otroci zvuků. „Vidím, že jsou to tu takoví geekové, lidi, kteří evidentně na tom stráví doma strašně času. Protože je to tak komplikovaný proces, a člověk tedy musí rozumět té elektronice, o co se tam jedná. Tomu zvuku i té elektronice. A pokud chce jít dál, musí být kreativní, nějak to kombinovat a mít hudební sluch,“ říká Jana Doe.

03406026.jpeg

A Ondřej z Bastl Instruments dodává, že nejčastěji prý moduláru propadají houslisti. „Po čase jednou někdo přinesl housle, někdo na ně zahrál a my jsme zjistili, že většina lidí, který se kolem toho motáme, strávila komplet lidušky na houslích. Takže my tam máme ty moduláry, ale hlavně jsou tam ty putovní housle, na které hrajem. A fakt z těch jedenácti lidí osm jsou houslisti.“