Na naše techno se netancuje. Špína na návštěvě u arizonského labelu a noiseové sekty Ascetic House

Špína

Destruction Unit, Marshstepper nebo tekeni Jock Club, ti všichni mají společné jmenovatele. Je to hlasitost vytavená na maximum, kořeny v hardcore-punku, všeobjímající psychedelie a vydavatelství Ascetic House. Tentokrát jsme se vydali do Arizony, odkud operuje agilní vydavatelství, které se zaměřuje na špinavou (nejen) elektronickou hudbu, bojuje proti sžírající nudě amerického Středozápadu a šíří hudbu i za mříže přeplněných věznic. Klíčová slova: krev, hluk, chaos.

Ascetic House patří na undergroundové scéně mezi nejpřičinlivější labely a od roku 2011 má na kontě neuvěřitelných 200 releasů. Spoluzakladatel vydavatelství Jes Aurelius (a taky kytarista psychedelických noisepankáčů Destruction Unit) popisuje v rozhovorech jako přelomový zážitek návštěvu Berghainu. Tenkrát ho v berlínském kultovním klubu očaroval nejen brutálně hlasitý zvuk, ale i masa lidí, která zuřivě tančila. Aureliovi a jeho kumpánům hned došlo, že chtějí začít dělat taneční hudbu, ale nikdo na ni rozhodně nesmí tancovat a musí být ještě agresivnější. Když se po letech do Berghainu vrátil společně s projektem Marshstepper, kde působí taky druhý kytarista Destruction Unit Nick Nappa, vyděsil i otrlé rezidenty místních techno lázní: vystoupení jejich skupiny hraničí s BDSM show, nazí členové se pomazávají krví a dojde i na škrcení.

Ve Špíně jsme se zaměřili na celý roster Ascetic House, který je napojený na globální undergroundovou síť a je spirituálně i personálně propojený s vydavatelstvími jako Posh Isolation, Iron Lung Records nebo Sacred Bones. V katalogu Ascetic Houseu najdete nepřeberné množství obskurností: kde jinde by vedle sebe vycházeli kanáloví blackmetalisti Sewer Drainer, prapodivný psych–punk The Ukiah Drag nebo gotiku oslavující senzace Boy Harsher? Kolektiv nachází taky přesahy do umění, minimalistické obaly často ztvárňuje grafik Colin Fletcher nebo sám Jes Aurelius a hudba má audiovizuální charakter. 

I když se Ascetic House neprofiluje jako politický label, věnuje se poměrně široké škále společenských problémů. Jde ale údajně o věci, které přímo samotné členy štvou. Jes Aurelius tak ve své sólové tvorbě například kritizuje dronové války: své nervy rvoucí album Goofin’ Dreams složil pomocí speciálního softwaru ze signálů bezpilotních bojových letounů. Label mimo to v roce 2013 spustil vlastní program Prisoner Outreach Program a všechny kazety nebo ziny, které vydá, posílá do amerických věznic. Upozorňuje tak na dlouhodobě přeplněná vězeňská zařízení i na velké procento neprávem odsouzených. Ascetic House se tak snaží šířit kulturu mezi lidmi za mřížemi, rozhodně jim ale chvíle v cele nezpříjemní – Jes  Aurelius a jeho noiseová sekta totiž rozhodně nedělají milou a „easy listening“ hudbu.

Jak vznikl název Ascetic House a co všechno se děje při živých vystoupeních Marshstepper? A objeví se ve Špíně nějací ještěři, mutanti a tekeni? Poslechněte si celý pořad.

Spustit audio

Související