Na podzimním Creepy Teepee Yves Tumor přetlumočí hadí jazyk

27. říjen 2016

V Turíně usazený hudebník Sean Bowie už za svůj krátký život prošel mnoha proměnami a vtělil se do mnoha personifikací sebe sama. Jeho pestrá umělecká historie přesně kopíruje křivku, kterou za sebou Bowie zanechal při migrování Amerikou i Evropou. Pod jménem Yves Tumor nedávno vydal desku u vizionářského elektronického labelu PAN.

Před pěti lety, tedy v době, kdy Sean Bowie ještě používal pseudonym Teams, vydal debutový vinyl u českého labelu AMDISCS – tehdy produkoval hudbu s nekonfliktní estetikou, ve které byla znát jeho osobní cesta z tísnivého rodného Tennessee přes San Diego až do Los Angeles, města věčného léta a nihilismu. Právě tam potkal Sean rappera Mykkiho Blanca, na jehož kompilaci Dogfood Presents C-ORE se podílel hned několika tracky. Díky dlouholetému přátelství s jedním ze zakladatelů kolektivu NON Worldwide se objevil i na první kompilaci tohoto afrodiasporického labelu. Mezitím ovšem stihl změnit působiště a odstěhovat se do Německa, kde loni pod jménem Bekelé Berhanu vydal divoce noisový release Untitled na labelu Janus. První oficiální sólovou desku When Man Fails You si v digitální formě vydal sám na začátku letošního roku, teprve ta druhá, aktuální Serpent Music, mu ale zajistila pozornost těch nejdůležitějších médií – částečně také díky péči názorotvorného labelu PAN. Album Serpent Music vznikalo dlouho – některé tracky napsal již dříve pod jménem Shanti, což je mimochodem stále funkční Bowieho alter ego.

Bowie je hudební samouk, na všechny nástroje se naučil hrát ve svém pokoji zavřený před světem, a ačkoli jde o experimentální elektroniku, je tento nástrojový feeling v jeho hudbě silně přítomný. Ztišené vokály dodávají jeho zvuku zvláštní materialitu, samply, field recordings, melodie a témata přicházejí zlehka a nenuceně, ale současně jsou zasuté ve tmě, jako by pod mohutnou zemí, která ztlumí všechny ozvěny. „Jde mi spíš o vytváření nálad než o kompozice. Nikdy se vědomě nesnažím o zasněný nebo naopak o hlasitý, nepříjemný track.“ Yves Tumor překládá nálady a pocity, které albem Serpent Music plynou jako sladký a silný jed.

Jako své největší inspirační zdroje Bowie uvádí kapelu Throbbing Gristle a její vedoucí osobnost Genesis P-Orridge. V tomto momentě je nutné zmínit jeho živá vystoupení, jedno z nich mohli zažít možná překvapení návštěvníci letošního Creepy Teepee festivalu v Kutné Hoře. Z introvertního vytváření nálad se totiž naživo stává velmi intenzivní zážitek. Nekonečně zaloopované a leckdy drásavé zvukové salvy přerušuje Bowieho šepot i řev a kontakt s publikem je bezprostřední a fyzický.

Bowie prý začal dělat hudbu z čisté potřeby utéct před křupanským a svazujícím prostředím jižanského maloměsta a nakonec jeho hudba začala doopravdy vznikat až v pohybu. Při poslechu Serpent Music může nabýt posluchač dojmu, že cestuje napříč hudebními nářečími a zvukovými kontinenty, až na to, že glób, který se roztočil, je ve skutečnosti Yvesova hlava. Některé pasáže jako by vyklouzly z osmdesátkového lounge porna, jiné mohou připomínat kompozice japonského skladatele Susuma Yokoty. Záhy však zazní práskání bičem, lesní rohy nebo harsh-noise v souzvuku s policejní sirénou. Yves Tumor interpretuje čas a pohyb pomocí dobových samplů a bere s sebou příjemce do neznámé minulosti i známé budoucnosti. Je třeba s touto hudbou nakládat opatrně, protože se může stát, že ho zahltí emocemi a náladami, které se na něj navalí bez výrazné kontroly. Yves Tumorova hudba totiž nikdy nepracuje přímočaře a jednoduše, vždy je podvratná a vrstevnatá.

28. 10. CREEPY TEEPEE !explore: Elysia Crampton, NAAFI, YVES TUMOR, Underdogs' Ballroom & Bar, Praha

autor: Adéla Sobotková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.