Nejlepší cosplayer z vesnice používá 3D tisk místo šicího stroje

Cosplayer Roman Pivec, který vystupuje pod přezdívkou TanakhT, nejčastější ztvárňuje postavy z videoher
Cosplayer Roman Pivec, který vystupuje pod přezdívkou TanakhT, nejčastější ztvárňuje postavy z videoher

Patří ke špičce tuzemské cosplay scény a Českou republiku pravidelně zastupuje v nejprestižnějších mezinárodních soutěžích. Roman Pivec, který vystupuje pod přezdívkou TanakhT, nejčastěji ztvárňuje postavy z videoher. Dobře zná atmosféru vrcholového cosplaye. Světa, kde se střetává nadšené fanouškovství, umění, technologie a chuť vyhrávat.

Mohl bys prosím krátce představit sebe a svou cosplay tvorbu?
Herní cosplay dělám už čtyři roky a snažím se ho dělat co nejlépe, abych mohl cestovat po světě a tvořit krásné propracované kostýmy. Netajím se tím, že jsem ambiciózní. Podařilo se mi vyhrát soutěž v rámci herního turnaje ESL nebo zvítězit v největší české soutěži na Animefestu.

Na jaký kostým z poslední doby jsi nejvíc hrdý?
To je komplikovaná otázka. Nejvíc pyšný jsem asi na Tracer ze hry Overwatch. Jedná se o ženskou postavu, původní verze měla legíny, bundu a vůbec všechno, co má pravá Tracer mít. Já budu spíš takový tatínek od Tracer.

Proč jsi z Tracer udělal muže? Proč ses vzdal legín?
Zklamaly mě ohlasy. V Německu se mi smáli. Tracer je jako postava sama o sobě dost vtipná, ale lidi se smáli tomu, že na sobě mám legíny, že jsem se převlékl za ženskou. Ale moje tvorba není vtip a chci, aby byla braná spíš jako umění. Chci dělat něco, co lidi ocení.

Co je cosplay?
Převlékli jste se někdy do kostýmu Harryho Pottera nebo Hermiony? Pak to možná nevíte, ale vlastně jste dělali cosplay. Tato fanouškovská disciplína totiž spočívá v tvorbě kostýmů, v nichž tzv. cosplayeři ztvárňují postavy z fiktivních světů. Nejpopulárnější jsou videoherní, filmoví a komiksoví hrdinové, cosplayovat ale jde i knižní nebo mytologické. Slovo cosplay vzniklo spojením anglických costume a play (kostým a hra), a tak je často součástí výkonu cosplayera i herecká scénka dokreslující charakter představované postavy. Ambiciózní cosplayeři se mohou přihlásit do různých soutěží, které se často pořádají v rámci fandovských festivalů, jako je Animefest nebo Akicon. I když se cosplayem už dnes dá i přivydělat, většina cosplayerů své kostýmy šije, lepí a modeluje ve volném čase.

Vnímáš to jako předsudek vůči mužům v legínách?
Problémem je, že ženy můžou klidně vytvořit cosplay mužské postavy, ale naopak to jde špatně. Jsme za to často odsuzovaní a není to brané jako vážný kostým.

Spousta videoherních hrdinek je spoře oděná, sexualizovaná, a tak mě zajímá, jestli se v cosplayi řeší taky nějak sexismus.
Sex prodává a ty nejúspěšnější cosplayerky na světě se sexualitou pracují vědomě.

Existují cosplayerky, které se proti tomuto nastavení snaží bojovat?
Je tu Kamui, německá cosplayerka, která se nepodbízí a daří se jí – akorát musí makat mnohem tvrději. Proč? Nedostaneš za takové kostýmy automaticky tolik lajků, jako když máš plavkovou verzi. Není to ale tak, že se svlékneš a jde to samo. I za takovým kostýmem je spousta práce.

Cosplay na plný úvazek?

Jak obecně vypadá atmosféra na vrcholku české cosplay scény? Kolik těch lidí je a jak se tam cítíš?
Poslední dobou chce soutěžit čím dál víc lidí. Ve hře je víc peněz, protože si cosplaye všímají firmy a podobně. Nás, co pravidelně soutěžíme, chceme slávu a cestovat po světě, je třeba dvacet. A samozřejmě si to navzájem nepřejeme, i když jsme kamarádi.

Cosplayer Roman Pivec, který vystupuje pod přezdívkou TanakhT, nejčastější ztvárňuje postavy z videoher

Jak se daří českým cosplayerům v zahraničí?
Je tu Germia, která vyhrála největší evropskou soutěž Eurocosplay a vůbec poprvé se tak díky ní Česko vůbec umístilo. Máme tu vlastně světovou cosplayerku!

Tím se dostáváme k profesionální stránce cosplaye. Naznačil jsi, že si tě například všimne nějaká firma?
Spíš než že by tě firma přímo sponzorovala, pozvou si tě na akci. Třeba je mistrovství ČR v počítačových hrách. Herní scéna je tu docela malá a všichni vědí, že jsem nejlepší Dota 2 cosplayer z vesnice. A pozvou mě. Teď jsem se účastnil skvělé akce v rámci olomouckého Cosplay festivalu. Celé se to odehrávalo v obchodním domě, kam jsme přijeli v kostýmech a děti se s námi mohly fotit. Dostali jsme zaplacenou cestu i honorář.

Z tvého váhání tuším, že takový úspěch je spíš výjimka. Když sečteš všechny výdělečné aktivity, pokryjí ti náklady?
Ego stranou, jsem nejlépe placený cosplayer u nás. Ale pořád jsou moje roční příjmy ze soutěží nižší než můj roční plat v zaměstnání, které mě živí. Cosplay bych na plný úvazek dělat nemohl. Náklady na materiál se mi ale určitě zaplatily. Můj kostým hrdiny Timbersawa z Doty 2 stál něco přes 10 tisíc korun. Jenom za cosplay soutěž v rámci turnaje ESL jsem dostal 1 500 euro, hned potom jsem měl zaplacenou cestu do Ruska a spolu s dalšími přidruženými akcemi mi ten kostým vydělal zhruba 3 000 euro. To dělá nějakých 2 500 euro čistého zisku. Můj čas ale taky něco stojí, jen já si ho nedávám do nákladů.

3D tisk místo šicího stroje

Cosplayer Roman Pivec, který vystupuje pod přezdívkou TanakhT, nejčastější ztvárňuje postavy z videoher

Ve své tvorbě hodně řešíš nové technologie, jako je třeba 3D tisk. Jak se k jeho využívání staví komunita?
Pomalu opouštím polyethylenovou pěnu a přesouvám se k 3D tisku. Ten ale lidi moc neberou. Představ si, že se vrátíš v čase a najednou se objeví šicí stroje. Ty je začneš používat a ostatní řeknou: „To je nefér, to je podvádění, proč to taky neděláš rukama jako všichni ostatní?“ Jenže lidi si neuvědomují, že 3D tiskárna ti pomůže jen se základními tvary. Vyrobit model trvá desítky hodin, vytisknout ho taky a pak má stále vroubky. Tak brousíš, tmelíš a pořád dokola. A zjistíš, že jsi na jedné zbrani nechal 100 hodin.

Jak pracuješ s elektronikou?
Když se vrátíme třeba ke zbraním pro Tracer, ty v sobě mají dva servomotory, kouřový strojek a LED diody. Všechno to je naprogramované přes věcičku, které se říká Arduino. Zbraně svítí, kouří se z nich, hýbou se.

V jiných rozhovorech jsi říkal, že řada tvých projektů je výsledkem práce víc lidí.
Abych ušetřil čas, nechám si od někoho pomoct, sleduji ho, učím se. V současnosti ale všechno děláme společně s kamarády Martinem a Tomášem. Pomáhají mi s 3D tiskem a broušením, jsme v podstatě taková cosplay stáj a já jsem jezdec.

Je to běžné?
Ano, ale nikdo to nepřizná. S bundou na Tracer mi pomáhala cosplayerka Tawii. Nejsou tady týmy jako takové, ale spíš si lidi vypomáhají. Když jsi nejlepší na barvení, tak pomáháš s barvením a podobně. Komunita to neschvaluje. Zatímco ve světě je to jinak, v našem českém rybníčku to je zakázané.

Věnovali jsme se hodně cosplay komunitě jako takové, ale pak je tu i veřejnost. Jaký předsudek směrem ke cosplayerům tě nejvíc rozčiluje?
Dělal jsem rozhovor pro jeden pivovar, a když článek zveřejnili na Facebooku, někdo pod to napsal: „Cosplay? To je ta sexuální úchylka!“ Tak to ale vůbec není. To je asi největší předsudek, není to nic divného! My nejsme úchylové.

Cosplayer Roman Pivec, který vystupuje pod přezdívkou TanakhT, nejčastější ztvárňuje postavy z videoher