Nestřílíme, pomáháme. Nejzajímavější logické hry, které vás naučí přemýšlet jinak

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze hry Into the Breach

Videohry v mainstreamu možná pořád nemají tu nejlepší pověst, přestože si je minimálně na mobilním telefonu občas zahraje prakticky každý. V Questu se Šárka a Lukáš tentokrát podívají na tituly, kde se až na výjimky nestřílí a nebojuje, ale naopak před nás kladou zajímavé problémy, jejichž řešení nespočívá v agresivní likvidaci, ale spíš v neotřelém pohledu na svět a schopnosti respektovat nastavená pravidla – případně možnosti vytvářet si svá vlastní. 

Některé z nich vás naučí základy programování, jiné připraví na invazi mimozemšťanů.

Hádanková hříčka Baba Is You od finského nezávislého vývojáře Arviho Teikariho z března 2019 neokouzluje jen roztomilou grafikou, ale taky nápadem, jehož genialita tkví ve zdánlivé jednoduchosti. Hlavní postavička Baba musí dorazit do cíle, zpravidla v podobě zlaté vlaječky, ale jak se k němu dostane, je čistě na hráči – veškerá pravidla dané úrovně jsou textově znázorněná na hracím poli a zároveň jeho interaktivní součástí.

Ze hry Baba is You

Jednotlivé větné členy můžete posouvat a manipulovat se samotným herním světem. Klíčových slov přibývá a stejně s nimi roste i obtížnost, takže i množství vynalézavosti, kterou musíte při řešení vynakládat. Baba Is You obdržela hned dvě ceny na Festivalu nezávislých her v rámci vývojářské konference Game Developers Conference a množství nominací v dalších prestižních herních soutěžích a anketách.

I další logický poklad Quest vylovil z vod nezávislého vývoje. Into the Breach od Subset Games se na jednu stranu tváří jako tahová strategie, na té druhé je ale spíš variací na šachy, kde protivníka představují brouci obléhající Zemi. Stejně jako trojice vašich pilotů mají jasně dané schopnosti i pořadí jednotlivých tahů a spíš než o taktický boj jde o řešení komplexních hádanek, kde musíte brát v úvahu hned několik kroků v budoucnosti.

Na obtížnosti přidává fakt, že jsou jednotlivé ostrůvky poseté náhodně generovanými úrovněmi, a řešení si tedy v případě potřeby nemůžete vyhledat, i zajímavé ozvláštnění, kdy se v případě selhání hra neresetuje, dokud neuspějete, ale přesune vás spolu s jedním pilotem do jiné časové dimenze, kde máte katastrofický scénář ještě šanci zvrátit.

Která logická hra je podle Lukáše a Šárky tou nejlepší všech dob? Jak nás na myšlenku robotizace připravila The Incredible Machine? A zasloužil by si Portal třetí díl? Poslechněte si celý díl Questu a dozvíte se víc.