O důležitosti pohybu a zdraví: dospělí lidé musí umět vydržet nepohodu, pot i bolest

29. leden 2019
cvičení - strečing

„Pohyb přináší duši i tělu spousty výhod, ale chvíli to trvá. Než se účinky projeví a než si jich člověk všimne,“ popsal v magazínu Balanc svou osobní i profesní zkušenost Jan Smetánka, lektor a provozovatel webu o psychologii. Pravidelné cvičení snižuje stres, učí disciplíně a posiluje schopnost vydržet v nepříjemném stavu.

„Lépe se člověku zvládá každodenní stres. Může to znít banálně, ale přeplněná a zpožděná tramvaj vás tolik nenaštve.“ Navíc je pravděpodobnější, že ji stihnete doběhnout. Pravidelný pohyb snižuje nervozitu a únavu, zvyšuje sebevědomí. Lépe se ve svém těle cítíme a víme, co si můžeme dovolit a kam už nás nepustí. To vše dohromady posiluje sebevědomí. Pohyb nemusíme vnímat jako činnost, kterou děláme na určitém místě a v určitý čas. Je možné chodit častěji pěšky, po schodech, při práci stát nebo se protahovat.

Jan Smetánka

„Vždy nějakou dobu cvičím podle daného plánu. Ale je důležité umět si hrát se zásluhami, které jsem za měsíce vytvořil.“ Užít si fungující a spokojené tělo a umět se pohybem bavit. Měnit návyky je dobré i pro udržení schopnosti učení. Pokud nás nebaví pohyb obecně, je možné spojit ho s hrou. Dělat kolektivní sporty nebo začít tancovat. Dospělý člověk je plně odpovědný za svůj život, za naplnění svého času, za svůj přístup a vztah k tělu i duši. Na začátku je zápas s nekomfortem možná velký, ale po měsících a letech se cvičení stane nedílnou a prospěšnou součástí životního stylu, dokonce potřebou.

Balanc o zdravém pohybu: nechoďte se zničit do fitka, tělo cvičte na celý život, ne na pevný zadek

cvičení - zranění ze cvičení - fitko

„První věc, kterou učíme, je dýchání. Sedavým stylem života narušujeme přirozený dýchací vzorec a nepoužíváme tolik bránici,“ překvapuje Michal Vrátný v odpovědi na otázku, co je nejdůležitější u zdravého cvičení. Pravidelný pohyb je prokazatelně člověku prospěšný. Funguje jako prevence srdečních onemocnění, cukrovky, snižuje krevní tlak, pomáhá na deprese i úzkosti. Dokonce udržuje paměť a zlepšuje kognitivní funkce mozku.

„Vnímat vlastní tělo je dovednost, lze ji rozvíjet pozorností. Není to tak, že ji někdo má, nebo nemá. Trénovat vnímání lze i v tramvaji nebo autě. Podívat se, jak zrovna sedím, stojím, co cítím. Jestli nemohu udělat něco, abych se cítil trochu lépe.“ Ze začátku to mohou být vteřiny, ale nastřádají se. Opět jde o vytvoření návyku a pravidelnost. Pak člověk lépe pozná, co tělo potřebuje. Kdy je unavený ze sezení a kdy na něj třeba leze nějaká nemoc.

Magazín Balanc tentokrát o vztahu pohybu a zdraví. Proč je užitečné učit se disciplíně a dobrovolně se vystavovat nepohodlí? Co je to slow fitness? Co je třeba odmakat a co přijde samo?