„OSA nechápe, že někdo může dělat koncerty jen pro radost.“ Diskuze o autorství pokračuje

Richard Sysel z kapely ROLE, Milan Trachta aka Banán a Jan Vobořil z organizace Iuriducum Remedium
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Richard Sysel z kapely ROLE, Milan Trachta aka Banán a Jan Vobořil z organizace Iuriducum Remedium

Podle Milana Trachty aka Banána z kapely Kovadlina se Ochranný svaz autorský chová jako vyděračská organizace, podle Richarda Sysla z kapely ROLE narušuje volný trh. V Praze momentálně probíhá Symposium Umění / Hudba / Management, k dlouhodobé debatě o autorských právech se v On Air vysílání připojilo i Radio Wave. K Syslovi s Banánem se ve studiu přidal i Jan Vobořil z organizace Iuriducum Remedium. Zástupce Ochranného svazu autorského nepřišel – prý z časových důvodů.

„Žádná z mých kapel nikdy Ochranným svazem autorským zastupována nebyla,“ říká zpěvák Kovadliny, hudebník a moderátor autorského pořadu na Radiu Wave Banán. S OSA má ale zkušenosti jako promotér. „Koncerty dělám dlouho a je nutné říct, že jsou to všechno koncerty, které negenerují žádný zisk. Jsou to nevýdělečné akce pro radost a kapely nechtějí mít s OSA nic společného. Touhle organizací jsou ale i přesto neustále kontrolovány a tlačeny někam, kde nechtějí být. Jsou nuceny neustále dokazovat, že nedělají nic protiprávního. To mi vadí, a vadí mi to dost zásadním způsobem.“

Čtěte také

Podle Banána spousta lidí včetně OSA nechápe, že někdo může pořádat koncerty jenom pro radost. Podle něj by měla nezávislá kultura fungovat právě takhle. „OSA tohle vůbec nebere v potaz a chová se jako mafiánsko-vyděračská organizace.“ Kapela se dostává do problémů už v okamžiku, kdy nahlásí povinný repertoárový list a během koncertu se rozhodne tracklist změnit a improvizovat. „V okamžiku, kdy nás začaly hrát rádia, nám došlo, že OSA si vybírá za zahrání naší skladby platby a ve chvíli, kdy nejsme zastupovaní, si ty platby nechává. Přišlo mi úplně absurdní, že někdo vybírá za naši hudbu peníze, a to i přesto, že my sami žádné platby nevyžadujeme,“ dodává Richard Sysel z kapely ROLE.

Kapela ROLE se na tuhle situaci rozhodla reagovat podepsáním smlouvy s OSA, když ale zjistili, že OSA nabízí jenom jeden druh smlouvy, k podpisu nedošlo. „Kromě povinně kolektivně spravovaných práv vás zastupuje OSA i na koncertech a vybírá peníze za to, že se vaše písnička přehraje na internetu nebo na koncertech. My jsme nechtěli, aby na koncertu, který pořádají naši kamarádi, ještě vybírala peníze OSA.“ Sysel s OSA vedl dlouhé diskuze o případných změnách smlouvy, na které svaz nakonec přistoupil. Chtěl za ně ale administrativní poplatky. To už bylo pro ROLE přes čáru. Richard Sysel si momentálně dopisuje s Antimonopolním úřadem, kterému se snaží vysvětlit, že jednání OSA je nejenom neetické, ale i protiprávní, protože v konečném důsledku znamená narušení volného trhu. OSA nastavila pravidla tak, že neumožňuje nikomu dalšímu podílet se na správě a rozúčtování vybraných peněz.

Role na Radio Wave Live Session v Plzni

Jan Vobořil z organizace Iuriducum Remedium v rozhovoru komentuje změny v autorském zákoníku a představuje licenci Creative Commons. Ta ovšem podle Richarda Sysla chrání jenom zájmy uživatelů, a nikoliv hudebníků. Na závěr diskuze jsme tak došli k tomu, že diskuze o autorských právech ještě rozhodně není u konce, naopak musí pokračovat.

Poslechněte si celý rozhovor.