Osobnosti MFF Karlovy Vary

18. červenec 2003

V sobotu skončil v Karlových Varech 38. ročník našeho největšího festivalu. Máme pro vás rozhovory s některými hvězdnými hosty, kteří na festival zavítali. Shodou okolností jsou všichni z Ameriky, ať už z té jižní nebo severní. Připojili jsme taky pozvánku na úplně poslední šanci vidět některé festivalové tituly a soutěž o akreditaci na Letní filmovou školu!

Film Město bohů byl uveden ve Varech a je také v široké distribuci. Tragický příběh o životě ve slumu zvaném Město bohů na okraji Rio de Janeira byl uvedený v sekci Horizonty, protože už získal ceny jinde. Podobnou tematikou se zabývá i Bus 174, šokující dokument o tom, co vše je v Brazílii možné. Jeho mladý režisér José Padilha v diskusi s diváky odhalil svůj další projekt. Pokud ho dokončí v podobné kvalitě, která přimrazí diváky do sedadel jako jeho letošní film, najisto se s ním ve Varech zase setkáme. To už z něj ale bude hvězda.

00144876.jpeg

Pořadatelé karlovarského festivalu byli několikrát nesmyslně dotazováni, jestli si nemyslí, že letošní ročník je chudý na hvězdy. Na jeden výdech se pak dodávalo, že v Varech nejsou hvězdy, ale osobnosti. Hvězdou, která uspokojila i ty, které nezajímají názory myslících osobností, ale soukromí populárních hvězd, byl hollywoodský herec Morgan Freeman. Převzal Křišťálový glóbus za přínos světové kinematografii a uvedl nový film Lawrence Kasdana Pavučina snů. Na tiskové konferenci Freeman například odpovídal na otázku, jaký má vztah k evropské kinematografii.

00144877.jpeg

Morgan Freeman už si kromě herectví vyzkoušel i režii a produkci. Co se týče studiové výroby filmů ve Státech, pobavil upřímností, skrytou za roušku fórku.

Co týče samotné Pavučiny snů, jde o skvělou podívanou, nicméně po velmi zajímavé první polovině filmu se dějová linka filmu zvrhne v přeplácanou směs a ani jeden z dobrých nápadů není dotažen do smysluplného konce. Jde o film podle knihy Stephena Kinga a příběhy tohoto klasika hororu se na plátno převádějí velmi těžko. Čtyři kamarádi se setkají s velmi zvláštním cizincem, který brzy poté zemře a oni pak musejí svést bitvu o život. Nejen s přenosnou nákazou, ale i s lidmi, kteří jednoduše chtějí virus vyhladit společně s jeho nositeli. Freeman tvrdí, že k filmu ho přitáhl charakter šíleného plukovníka, který se o vyhlazení nevinných civilistů pokouší.

Jednou z nepominutelných osobností, o které se dlouho nevědělo, zda dorazí, byl Gus Van Sant. Režisér, který už měl ve Varech některé snímky, jako My Own Private Idaho, v sekci Fórum nezávislých. Letos vyhrál Zlatou Palmu v Cannes s filmem Slon o skupině středoškoláků, kteří spáchají na své škole masakr. Režisérova cena letěla rázem nahoru. A to asi tak vysoko, že si zatím nikdo nemohl dovolit film uvést k nám do Čech. Přesto Van Sant dostal i trochu sarkastickou otázku, jestli ho Zlatá palma těší, když se o canneské soutěži referovalo jako o jedné z nejslabších za poslední dobu.

00144878.jpeg

Gus Van Sant má za sebou řadu filmů o lidech, kteří jsou různým způsobem vyloučeni z běžného života, ale taky komerční trháky Zemřít pro... nebo Dobrý Will Hunting. Po roce 2000 ale otočil kormidlo směrem ven z komerčních vod. Sám k tomu podotknul, že za prezidenta Clintona už ho nebavilo si pořád hrát na rebela. Ale teď když vládne Bush, cítil potřebu vrátit se zpátky k jinému pohledu na věc. Vztah Van Santa k Hollywoodu není jednoduchý.

00144880.jpeg

Van Santovy nezávislé filmy, nejen Slon, nejsou zrovna lehkou, radostnou podívanou. Režisér připouští, že se snaží dívat na svět bez růžových brýlí. Slon je zajímavý tím, že otřesné události, které se před kamerou odehrají, vznikají jakoby mimochodem a motivace jsou zastřené. Film úmyslně nenabízí žádný jasný názor na původ zla.

Pavel Sladký zpovídal na festivalu ve Varech ještě jednoho amerického "nezávislého". V Čechách zatím neznámý Alan Jacobs přivezl "emocionální road movie", příběh jedné pistole s překvapivým koncem. Tedy opět Amerika a opět střelné zbraně. Film se jmenuje Americká zbraň a byl uveden v sekci Fórum nezávislých.

00144881.jpeg

Poslední šanci vidět něco z kvalitní nabídky karlovarského festivalu máte o tomto víkendu v Aerostroji v Praze. V rozhovoru s pilotem Ivo Andrlem jsme se v rozhovoru kromě festivalových ozvěn dotkli i celkového dojmu z letošního ročníku festivalu.

Kromě Aera, se ozvěny odehrají ještě v kině Evald, kde ale není možné simultánní tlumočení, takže budou uvedeny jen otitulkované filmy jako Štastné dny, Adaptace nebo Strach a chvění - ty, které se vzápětí stejně podívají do distribuce.

!!!SOUTĚŽ!!!

Karlovými Vary léto nekončí a pokud máte zájem si ho zpestřit filmovou akcí, je první na ráně Letní filmová škola, která se blíží. Začíná 25.července a potrvá do 3. srpna. Pokud máte zájem o akreditaci na celou dobu festivalu zdarma, měli byste znát odpověď na sotěžní otázku:
Jaká dvě hlavní témata budou vévodit letošnímu ročník Letní filmové školy?
Odpovědi posílejte na radium@rozhlas.cz . Pokud nebudete první se správnou odpovědí tak nemusíte ztrácet naději, protože kromě akreditace jsou připraveny i lístky na doprovodné koncerty podle vašeho výběru.

Příští týden ve čtvrtek 24. července v obvyklých 20:30 bude celý pořad věnován Letní filmové škole.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.