Ostalgie – paštiky v retro obalu, muzea komunismu, výstavy o „socíku“ i nespokojenost se současností

Škoda S100
Škoda S100

Poslechněte si rozhovor se sociology Blankou Nyklovou a Petrem Gibasem o tom, jak se dá nostalgické vzpomínání na minulý režim úspěšně zpeněžit, a o tom, co masové rozšíření ostalgie vypovídá o současné společnosti.

Ostalgie, tedy nostalgické vzpomínání na dobu před rokem 1989 v zemích bývalého východního bloku, je zejména v České republice a bývalém východním Německu velmi silný fenomén. Zálibu ve věcech, které jsou tzv. retro, lze dnes také poměrně úspěšně zpeněžit.

Svědčí o tom třeba úspěch marketingové akce jednoho z velkých supermarketů, která spočívá v tom, že se v něm po omezenou dobu některé z výrobků prodávají v retro obalech, ale také poměrně velká návštěvnost různých výstav a muzeí věnujících se nejrůznějším aspektům života za socialismu.

„Chceme pro další generace uchovat to, co NDR dokázalo vyrobit,“ neskrývá Rüdiger Czech

Podle sociologa Petra Gibase je ostalgie přítomná v celém bývalém východním bloku, ale v různých zemích má tohle ohlížení se do minulosti různé podoby. Zároveň ostalgie rezonuje jak u místních obyvatel, tak u turistů, pro které mají země se socialistickou minulostí nádech exotiky. Zatímco turisté si ale koupí spíš matrjošku u Karlova mostu, Češi se radši zásobí paštikou v retro obalu.

Kam se vypravit, pokud ve vás také rezonuje ostalgie? Třeba do Retromusea v Chebu nebo do bývalého protiatomového bunkru 10-Z v Brně. A kam ještě? To se dozvíte, když si pustíte celý rozhovor na téma ostalgie.