Play: Precizní studie multikulturalismu
Göteborg jako město paradoxů – svět luxusních obchodních středisek a ohnisko módních trendů, vedle toho však i město plné přistěhovalců, město, kde se pedantický švédský systém musí vypořádávat s nečekanými překážkami. Jednou z nich je i kriminalita mladistvých, šikana a krádeže.
Pro režiséra Rubena Östlunda se stal inspirací skutečný případ, v němž parta několika výrostků tmavé pleti rafinovanou manipulací okrádala bezbranné vrstevníky. Pozorná sociologická studie nezůstává jen u analýzy projevů dětského násilí, ale jde hloub, až k samotným mechanismům fungování lidské společnosti. Play je rozborem hry, na které do značné míry současná evropská společnost stojí.
Premisa je jednoduchá. Několikačlenná parta imigrantů si vytipuje trojici obětí a rozehraje psychologickou hru, v níž se momenty nátlaku střídají s momenty zdánlivé empatie. Násilí je skryté za promyšlenou manipulaci, dospělí odmítají zasáhnout a pravidla hry se neustále pozměňují. Östlund sleduje postavy z dostatečné distance. Využívá dlouhých, prokomponovaných záběrů, v nichž se prolínají zdánlivě nahodilé děje, jindy jako by nechal neherce improvizovat určitou vyhrocenou situaci. Statická kamera často ignoruje ohniska dění, zachycuje pouze fragmenty, a tak zesiluje tlak na diváka, který se stává nahodilým pozorovatelem autentických situací, v nichž je skutečně složité odlišit, kde končí dětská hra a začíná rafinované násilí.
Play je filmem jedinečným v tom, jak dokáže propojit realismus s abstrakcí. Dějem se prolíná zdánlivě nesouvislý motiv kolíbky, zapomenuté ve vlaku do Göteborgu. Anekdotu o tom, jak bezprizorní objekt rozhodí precizní a promyšlený systém přepravy, lze číst jednak jako další autentický výjev neporozumění, ale též jako symbol nesnází, které uhlazený švédský systém zakouší tváří v tvář nečekané překážce. Östlundovo pozorování díky tomu není nijak akademické, ale pozorného diváka vtahuje do děje sarkasmem i nenápadnou absurditou. Nikdy nepodsouvá schematický názor, pouze vytváří platformu, z níž se lze k zobrazenému vymezit. Problém multikulturního soužití tak nevyvstává jako teze, ale jako vrstevnatý a plasticky vymodelovaný námět k zamyšlení.
Nikterak přístupná tvůrčí metoda skýtá jednu z plodných pozic, ze kterých se dnes kinematografie může nezaujatě stavět k palčivým tématům. I když Play v závěru tak trochu uniká k povinnému zdůraznění pozitivních výsledků multikulturního soužití, zanechává za sebou chladnou a zneklidňující nedořečenost. Právě ostražitost k sentimentu a mravokárnému inscenování soužití Švédů a imigrantů je nejsilnější stránkou filmu Rubena Östlunda – filmu, který je sám o sobě rafinovanou a náročnou hrou s divákem.
Hodnocení: 75 %
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka