Proč se ženy v metalu setkávají s předsudky? Paradoxně svobodomyslný žánr je svázaný pravidly

28. srpen 2024

Gabriela Stašová je studentkou doktorského programu hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně, kde navazuje na svůj dlouholetý výzkum ženské identity v současné metalové subkultuře v Česku. Sama se označuje za „kritickou insiderku“ – tedy v jádru milující fanynku žánru, která se ale nebojí upozorňovat na jeho problematické stránky nebo rozkrývat zákonitosti, které běžní fans přejdou mávnutím ruky.

Jak Gabriela vnímá dynamiku vztahů mezi muži a ženami na metalové scéně? A nejsou posuny dříve velmi striktně mužského žánru přece jen příliš pomalé? „Někteří mužští fanoušci se vyloženě orientují na female fronted kapely,“ říká s tím, že část z nich objíždí měsíčně třeba až deset koncertů kapel, jimž dominují ženy, které si tito mužští fanoušci idealizují a objektivizují.

„Někteří nepobrali, že ten výzkum nedělá někdo, kdo by tu hudbu odsuzoval,“ zmiňuje Gabriela úvodní nedůvěru, s níž se setkávala na začátku svého výzkumu. Pro mnoho fans je totiž badatelka v prostředí metalové scény něčím podezřelá. Jak se situace měnila s postupem času? Jak vlastně prosperují metalová studia nejen v Česku, ale i prostoru střední Evropy jako takové? A kde najdeme výstupy jeho bádání, jejichž záběr je stále více rozpínavý?

Který interpret otevřel Gabriele Stašové metalové brány? Co ji přivedlo k výzkumu ženské identity v současném metalovém Česku? A existují věci, které ji na jinak oblíbeném žánru štvou? Modeláři zamířili na akademickou půdu a scénu metalových kapel, kterým dominují zpěvačky.

Spustit audio

Související