Původně jsme chtěli založit čajku. O prostoru Futra a orlovské scéně s Kubou Lasotou

15. prosinec 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03763651.jpeg

Na punkové mapě České republiky má Orlová už dlouhá léta své podstatné místo. Není to jen nějaký satelitní přívěšek k blízké Ostravě, o jejíž živé scéně jsme se už ve Špíně několikrát bavili. Kromě toho, že je Orlová rodištěm mnoha kapel se silnými politickými postoji, jako byli například Tupak Amaru, funguje zde už přes devatenáct let nízkoprahové sociální centrum/klub Futra. Jakub Lasota, kterého jsme si pozvali do Špíny, má prsty nejen v chodu Futry, ale také v množství místních kapel.

Seznam kapel, ve kterých Kuba figuruje, by vydal na celkem tučný telefonní seznam. Od zmiňovaných a dnes již neaktivních punkáčů Tupak Amaru přes naštvanou power violence Osawatomii až po devadesátkové emo Sin of Lilith. Tyhle kapely už sice patří k minulosti, ale na troskách Sin of Lilith se zrodili Anne M. Christiansen, kde Kuba hrával na kytaru, ale záhy přesedlal na bicí. Loni jim vyšla ve vlastní režii kazeta Uprostřed noci… Kuba se chopil i basy v post-punkových Pacino. Největší novinkou je však ještě žhavé EP jeho třetí, tentokrát trochu tvrdší, kapely Dno. Všechny tři kapely často vyráží na koncerty společně svou vlastní dodávkou. Jak Kuba potvrzuje, hraní trojáků není ve výsledku vůbec jednoduché.


Organizace koncertů je nedílnou součástí Kubových aktivit. Většina z nich se odehrává v orlovském klubu Futra. Původně to byla čajovna, přes kterou Kuba začal s působením na hardcoreové scéně. Futra existuje téměř dvacet let a ze squatu se postupně se vyvinula v důležité sociální centrum, které má mnoho společného třeba s pražskou Klinikou. Za všechny ty roky se Futra stala jedním ze středobodů slezské podzemní scény. Odehrávají se tu koncerty, přednášky a další akce. Futra je současně taky základnou pro sociální pracovníky, mezi které ostatně patří i Kuba.

Exkurzi do kulturního života v Orlové jsme doplnili o poslechovku nejen Kubových kapel (některé se objevily i na kolaborační kazetové kompilaci magazínu Křivák a labelu Stoned To Death – Crooked to Death Vol. II), ale i o zákulisní příběhy. Třeba proč se Sin of Lilith a Anne M. Christiansen nakonec nikdy nevydali na zahraniční turné.

Spustit audio