Quest: Inside od tvůrců Limba je adeptem na hru roku

5. leden 2017

Je jenom málo her, které by se mohly poměřovat s World of Warcraft, alespoň co se vlivu na herní svět týče. Tahle onlinovka si už 12 let drží miliony předplatitelů a i když počet hráčů klesá, nevypadá to, že by „WoWko“ v blízké době mělo zemřít. Ale proč vlastně?

Značka Warcraft patří k těm nejsilnějším. Její snadno srozumitelná mytologie a vizuálně atraktivní svět vzbuzují masový zájem, což v případě více realisticky pojatých titulů jako The Secret World neplatí. Důležité je také to, že World of Warcraft nepřešlapuje na místě, ale v průběhu času se mění – s některými datadisky a aktualizacemi méně, s některými více, ale mění. Jedna část publika složená především ze staromilců a hráčů původní verze je s neustálým zjednodušováním velmi nespokojená, ale Blizzard necílí na hardcore hráče. Blizzard chce svoje hry prodávat v co největším počtu, a to se mu dlouhodobě daří.

Za 12 let se nikomu nepodařilo World of Warcraft sesadit z trůnu a je velmi nepravděpodobné, že by se něco takového v dohledné době stalo. Přitom se o to pokoušelo hned několik velkých studií s ještě hodnotnějšími značkami, ale onlinovka Star Wars: The Old Republic je smutným důkazem toho, že dobré jméno nestačí. Ambiciózní tituly jako Warhammer: Age of Reckoning doplatily na to, že se od Warcraftu nijak výrazně neodlišovaly a musely zavřít krám, jiní konkurenti zase byli donuceni přejít na free-to-play model. Nabízí se otázka, jestli hráči vůbec chtějí další MMORPG. Ani inovativní projekty jako The Secret World nebo TERA totiž neuspěly. Skoro se zdá, že jediný, kdo může do žánru vlít novou krev, je opět Blizzard. Dočkáme se někdy World of Warcraft 2?

Jako blesk z čistého (nezávislého) nebe do nás udeřila plošinovka Inside, novinka od tvůrců temné hopsačky Limbo. Podobnost s Limbem nezapře – je ponurá, poměrně krátká a obě hry spadají pod stejný žánr. Inside ale všechno dotahuje ještě dál. Každý prvek hratelnosti je vybroušen k dokonalosti a hráče v průběhu 4hodinového příběhu nic neštve. Příběhu, kde si až do posledního okamžiku nemůžete být jisti tím, za koho vlastně hrajete, v jakém světě se hra odehrává a co vlastně je vaším cílem.

Ačkoliv Inside po titulcích skončí (pokud nechcete vyzobat všechny achievementy a vychutnat si alternativní konec) a už ji nejspíš nebudete chtít hrát znovu, zůstane vám v hlavě. Jakmile si vás Inside získá a začnete přemýšlet nad tím, co se ve hře dělo, už ji z myšlenek jen tak nevyženete, a to je vzácný úkaz. K tomu všemu Inside nedělá vůbec nic špatně, takže nemáme sebemenší důvod jí neudělit plných 7 bodů.

autoři: Jaromír Möwald , Lukáš Kunce
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.