Quest s Ondřejem Trhoněm: Jak hry pomáhají destigmatizovat duševní onemocnění

Ze hry Hellblade: Senua‘s Sacrifice
Ze hry Hellblade: Senua‘s Sacrifice

S rozvojem a dospíváním počítačových her coby média a postupnou detabuizací psychických onemocnění ve společnosti se využití tohoto tématu na herním poli vysloveně nabízí. Jaké tituly z posledních let se této problematice věnují a jak citlivě ji zpracovávají, o tom jsme si v Questu povídali s redaktorem Radia Wave a herním publicistou Ondrou Trhoněm. Kromě toho jsme probrali také nejnovější přírůstek na poli žánru battle royale Apex Legends.

Kolem duševních onemocnění i přes postupnou destigmatizaci koluje spousta stereotypů a mýtů. Hry naproti tomu postupně částečně potlačují svou primárně zábavní složku a zejména nezávislá produkce v posledních letech otvírá a zpracovává i témata, která zábavná příliš nejsou. Hry tak slouží k postupnému potlačování a osvětlování mýtů, které ve společnosti kolem psychických onemocnění panují. Největší pozornosti se dostává především úzkostem a depresím, které jsou pro generaci mileniálů takřka civilizační chorobou, ale tím, jak se tvorba menších her zjednodušuje, se na pořad dne dostává i obsedantně-kompulzivní porucha, ale třeba i závažnější psychózy nebo schizofrenie.

Vstát z postele a přežít 8 hodin v práci. Počítačové hry ukazují, jak se žije s depresí a úzkostmi

Ze hry Actual Sunlight

Když se ve videohrách mluví o duševním zdraví, je to často laciná scenáristická berlička – hlavní záporák vraždí, protože je psychopat. Naštěstí už existují i tituly, jejichž autoři o depresích, úzkostech a fobiích mluví férově a otevřeně. Úkolem jejich hrdinů není zabít bosse, ale vstát z postele a přežít osmihodinovku v práci.

Jedním z titulů, který vzbudil ohlas i mezi mainstreamovou herní komunitou, byl předloni Hellblade: Senua's Sacrifice. V něm se dívka vydává zachránit duši svého milovaného z očistce, zároveň však bojuje s halucinacemi nejrůznějších typů – od začátku ji provází hlasy, později na sebe její bludy berou i fyzickou podobu. Jeho tvůrci ze studia Ninja Theory při vývoji spolupracovali s psychiatry i s reálnými pacienty, kteří podobným typem psychózy reálně trpí, aby bylo vyobrazení co nejvěrnější. Herní postavy ale jejich onemocnění nemusí vyloženě definovat, jak ukazuje třeba taktéž předloňská adventura Night in the Woods. Její hlavní hrdinka trpí blíže neurčenou formou úzkosti a navštěvuje terapeuta, je to však jen jedno z mnoha společenských témat, jemuž se hra věnuje. Jde prostě o běžnou součást jejího života a odmítá být jen „tou dívkou s depresí“. Podle Trhoně je to sice ten vhodnější způsob, jak tuto tematiku ve hrách pokrývat, zároveň ale dodává, že jsou potřebné oba. Zvlášť proto, že ve velké části především hororové produkce pořád ještě vládne stigma, jež duševně nemocné postavy vykresluje jako šílené blázny, kteří plní pouze úlohu živých terčů.

V druhé části pořadu jsme si rozebrali battle royale střílečku Apex Legends. Přírůstek do žánru, kterému nejprve vládlo PlayerUnknown‘s Battlegrounds a nyní v něm žezlo drží Fortnite, se sice drží spousty zaběhlých pravidel, přitom ale zvládá přijít s něčím novým. Okamžitě přístupná akce, která je stejným dílem napínavá a zábavná, vás dokáže k počítači nebo konzoli přikovat na dlouhé hodiny, jednotlivé zápasy vám přitom nezaberou víc než 30 minut. Má hrdinská battle royale od tvůrců původních Call of Duty a Titanfallu šanci sesadit žánrového krále?

Může být hraní a vývoj her zároveň tou správnou duševní terapií? Jde vůbec z psychické nemoci udělat dobrá herní mechanika? A je Apex Legends balzámem na duši? Poslechněte si čerstvý Quest a dozvíte se nejen o něm víc.