Radio Wave živě z Plzně: Co ukrývá DEPO2015 a jak se žije plzeňským cyklistům?
Radio Wave se opět vydalo do Plzně. Před večerním Radio Wave Stimul Festivalem v kreativním prostoru DEPO2015 odvysílalo v rámci oslav osvobození Plzně čtyřhodinový speciál z náměstí Republiky. Poslechněte si rozhovory o projektu Zen Plzeň, o kreativním prostoru DEPO2015 a o aktivitách iniciativy Plzeň na kole.
Sedm instalací ve veřejném prostoru, sedm míst, sedm uměleckých skupin, sedm měsíců a sedm vernisáží. To je ve zkratce projekt Zen Plzeň, který se snaží oživit zapomenutá a omšelá místa v metropoli Plzeňského kraje. Jedním z takových míst bude od 26. května náměstí Emila Škody. „K přemýšlení o Plzni byli přizváni pedagogové Jiří Beránek a Benedikt Tolar, kteří společně se studenty ateliéru Socha a prostor vymysleli projekt Budelíp. Společně tak umělecky oživí náměstí E. Škody, které zůstává od dob válečného bombardování hodně neutěšené,“ říká manažerka a spolukurátorka výstavního projektu Zen Plzeň Karina Kubišová, která byla prvním hostem našeho živého vysílání.
„DEPO2015 je od minulého týdne zónou, kde se pořádají koncerty, výstavy a workshopy. Je tady komunitní zahrada a kreativní podnikatelský inkubátor,“ vyjmenovává projektová manažerka projektu DEPO2015 Adéla Foldynová hlavní náplň nového kulturního prostoru v Plzni. „Snažili jsme se program v DEPU2015 nastavit tak, aby spojoval umělecké a hudební akce se vzděláváním a podnikáním v kreativním průmyslu. Zjistili jsme, že je tu málo možností pro vzdělávání lidí v uměleckých oborech, kteří chtějí začít podnikat. Založili jsme proto Centrum pro kreativní podnikání, kde budou k dispozici sdílené pracovní prostory, kanceláře a ateliéry k pronájmu nebo otevřené dílny,“ přibližuje další aktivity prostoru Michaela Mixová. Na stejném místě byl ještě minulý rok na podzim vozový park plzeňských dopravních podniků.

Iniciativa Plzeň na kole se snaží vytvářet příjemnější podmínky pro cyklisty v Plzni a jejím okolí. Prosazuje jejich zájmy vůči městu a městským organizacím. „Cyklistů je teď v Plzni víc než v minulosti. Dobře patrné je to třeba na počtu účastníků cyklojízdy,“ přibližuje aktivity iniciativy její mluvčí Antonín Kolář. A jak se v Plzni na kole jezdí? „Pokud jde o negativa, tak v Plzni chybí prostory pro parkování kol, třeba před hlavním vlakovým nádražím nenajdete jediný cyklostojan. Dalším problémem je bezpečnost některých míst. Bohužel jich je v Plzni stále dost, kam se na kole člověk musí bát,“ říkají Antonín Kolář a Miroslav Šuta z iniciativy Plzeň na kole.
