Rodina je jako lesní požár. Komiks Sága je sci-fi dramatem o vztazích, toleranci a vesmírné válce

12. červen 2018

Galaxii sužuje válka mezi dvěma rasami: na Zemi žije humanoidní druh křídelnatých, který ovládá technologie, blízký měsíc Girland obývají rohatí s magickými schopnostmi. Co se stane, když smíšený pár zplodí dítě? V jádru téhle ulítlé komiksové space opery Sága, která se svým autorům zdála pro masový úspěch moc divná, je imaginativní příběh o tom, jaké obavy a radosti prožívají rodiče s prvním potomkem. Možná i proto série kraluje prodejním žebříčkům.

„Rodina… to je něco jako lesní požár. Na začátku nic moc, ale pak se to sakra rozjede!“ zazní v úvodu sedmého dílu Ságy, který právě vydalo nakladatelství BB Art. Když poprvé držíte Ságu v ruce, máte podobný pocit. Podivujete se nad kýčovitou, křiklavou a zároveň vtahující kresbou Fiony Staples, která inspirovala popovou zpěvačku Grimes k vizuálům pro její album Art Angels, snažíte se zorientovat v komplikovaném příběhu hvězdného scenáristy Briana K. Vaughana, a nakonec se nemůžete ani na okamžik odtrhnout. Sága míchá všechny možné žánry, od sci-fi a fantasy přes černou komedii a road movie až po politické drama. Nechybí tu ani prvky thrashových komiksů: sex, vulgární jazyk a hodně násilí. Je ho tu tolik, že nejlépe prodávaný komiks byl podle Americké asociace knihovníků také knihou, na kterou si čtenáři stěžovali nejčastěji.

„Oslovil jsem Fionu, jestli by nechtěla nakreslit pár sešitů divného komiksu, který nejspíš nakladatelství za pár měsíců zruší,“ vzpomínal Vaughan pro server Polygon. Jak se později ukázalo, mýlil se – první díl měl pět dotisků. Pravděpodobně za to mohl i Vaughanův komiksový návrat: jméno scenáristy televizního seriálu Lost a autora hitového komiksu Ex Machina o superhrdinovi, který se stal starostou New Yorku, se dnes cituje vedle jmen klasiků jako Warren Ellis nebo Alan Moore. Jedna z nejúspěšnějších komiksových sérií současnosti posbírala všechny nejdůležitější žánrové ceny, od Huga po komiksové Oscary Eisnera – a to jak za příběh, tak kresbu.

Sága nese pacifistické poselství o toleranci a rovnoprávnosti a v druhém plánu jde o osobní zpověď spoluautora Vaughana, který chtěl zachytit pocity před narozením prvního syna. Dítě – malá Hazel – je v komiksu důkazem toho, že mír mezi znepřátelenými stranami je možný. Nejvyšší politici ale krvavou válku, která se rozpíná ve všech koutech vesmíru, ukončit nechtějí. Proto se zamilovaný pár Alana a Marko stane terčem nájemných zabijáků a dvojice milenců hledá společně se svým potomkem úkryt napříč galaxií. Shakespearovský motiv lásky, které není přáno, se tu potkává v univerzu, kde každé místo (jako ve Hvězdných válkách) vypadá jinak – je tu planeta nočních klubů, planeta uprchlíků nebo planeta ovládaná rodem aristokratických robotů, kteří mají místo hlavy televizní obrazovky.

Dějem nás provází zvláštní hrdinové. Malé Hazel dělá chůvu duch fanynky fiktivní rockové kapely bez nohou, po nejsledovanějším páru galaxie jde pavoučí vražedkyně s několika páry zbraní nebo drsný žoldák jménem Vůle a tajemství skrývá opilý kyklop s černou barvou pleti, který sice píše kýčovité harlekýnky, ale dost možná je jedním z nejprozřetelnějších filozofů ve vesmíru.

Z komixu Sága

Sice jsme na stránkách Ságy svědky velkolepých válečných bitev s dinosaury a roboty a létá se tu ve stromoraketách, ale velká část komiksu se odehrává v povědomém prostředí západní civilizace – jsou tu redakce novin a bulvární novináři z Girlandu, kteří chtějí ulovit sólokapra o dezertérce Alaně, stripkluby nebo replika idylického amerického předměstí. S tím se do komiksu dostávají i naše společenská témata – například tu s hrdiny prožíváme manželskou krizi, když Alana musí vzít práci erotické herečky v jednom pořadu na polopirátské televizní stanici, zatímco Marko se stane mužem v domácnosti, který trpí tím, že na něj jeho žena nemá čas.

Ženy jsou v příběhu silné vojačky a postavy mají různou barvu pleti, gender, třídní původ nebo sexuální orientaci. Sága pomáhá posouvat hranice žánrů sci-fi, podobně jako konzervativce z řad hardcore scifistů před lety pobouřila spisovatelka Ann Leckie se svou trilogií o rádčské civilizaci, která nedělá rozdíly mezi pohlavími a upřednostňuje ženský rod. Autoři Ságy Brian K. Vaughan a Fiona Staples přispívají k debatě o rozmanitosti hrdinů, autorů a témat, a to dost strhujícím způsobem. Můžete Ságu ale zhltnout taky jenom proto, že jde o šílenou a napínavou jízdu galaxií, která se podivně podobá našemu světu.

Proč je Sága jednou z nejúspěšnějších komiksových sérií současnosti? A koho potkají Alana a Marko při útěku před nájemnými zabijáky? Poslechněte si celou recenzi.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.