Rok 2015 v české módě v deseti bodech

29. prosinec 2015

Zásadní pozitivní a zajímavé momenty roku 2015 v české módě jsme se pokusili shrnout do deseti bodů. Na závěr pro vás máme několik dobrých rad nejen do nového roku.

1. Česko má profesionální Fashion Week. Díky MBPFW má Česko profesionální týden módy s kvalitním obsahem i formou, o který se zajímají nejen domácí, ale i zahraniční média, PR agentury a nákupčí. Vedle obsáhlého programu přehlídek přináší i konference, fashion talky a diskuse na aktuální témata a vydává tištěný magazín Blue Paper.

2. Roste zájem o 3D tisk. Odehrála se první přehlídka zaměřená výhradně na 3D tisk v módě, Fashion.stl. Představila práce mladých českých designérů, kteří se zatím zajímají hlavně o 3D tištěné šperky, doplňky a boty. 3D tištěné šperky Heleny Lukášové doplnily přehlídku Denisy Nové na jarním MBPFW 2015. V závěru roku se na přehlídce současného designu designSUPERMARKET představila oděvní kolekce izraelské návrhářky Danit Peleg, kompletně vytištěná na domácí 3D tiskárně.

Danit je přesvědčená, že v budoucnosti bude mít každý doma svou 3D tiskárnu, na které si bude tisknout recyklovatelné oblečení a doplňky podle svých představ. O komentář její vize jsem požádala redaktora technologické rubriky Děrné štítky Matěje Shneidera: „Nemyslím si, že nastane doba, kdy budou mít všichni doma svou 3D tiskárnu. Stačí se podívat, jak to dnes funguje s běžnými tiskárnami na papír. Někdo je má, ale je běžné, že si chodíme věci vytisknout do copy center. Záleží to ale samozřejmě i na tom, jak se podaří srazit cenu 3D tiskáren s jejich rozšířením.“

03533527.jpeg

3. O wearables v módě se u nás zatím spíš mluví, fungují ve zdravotnictví a fitness. Konference FashionTech v rámci MBPFW otevřela téma nositelných technologií, česká návrhářská scéna je ale zatím tímto tématem téměř nedotčená.

4. Designéři chtějí své zboží prodávat sami. Za jeden rok se v Praze otevřely hned 3 designérské showroomy, ve kterých se několik tvůrců společně prezentuje a osobně prodává své práce: Showroom, BackYard a Koncept Story. S principem osobního prodeje a přímého kontaktu designérů se zákazníkem je od svých začátků spojená i přehlídka současného designu designSUPERMARKET.

 
designSUPERMARKET 2015 je tu!

Největší přehlídka mladého designu je tu! Přijďte objevit zásadní počiny mladého designu uplynulého roku do Kafkova domu, designSUPERMARKET startuje ve čtvrtek 10. 12. ve 12 hodin. #Vánocečeskéhodesignu

Zveřejnil(a) designSUPERMARKET dne 7. prosinec 2015

5. Pánská móda je na vzestupu, vede streetwear a klasická elegance. K dobrým adresám jako Basmatee, Le Premier nebo unisexový Wolfgang v Brně letos přibylo několik nových. Cílí buď na klasickou eleganci jako pražský obchod a krejčovství Friendly Suits, nebo na streetwear a umírněné kousky od lokálních designérů jako brněnský projekt Local Story. Ačkoliv se čím dál tím víc českých návrhářů věnuje výrazné autorské pánské módě, zatím chybí prodejní platforma zaměřená tímto směrem.

6. Roste zájem mladých návrhářů o lokální tradiční značky. Zejména v obuvi je na co navazovat, což dokazují značky jako BOTAS 66, Playbag, Cutulum nebo Shoedaism. Refresh tradičních českých bot, které se stále vyrábí v místních továrnách, není zajímavý jen pro fanoušky mladého designu. Má výhodu i z ekologického a etického úhlu pohledu. Zatímco u lokálních značek víte, kde, kým a za jakých podmínek byly boty vyrobené, u nejmasověji rozšířených bot od nadnárodních labelů je situace velmi nepřehledná. Na to se pokouší upozornit kampaň Obuj se do toho neziskové organizace NaZemi.

7. Roste prodej módy online. Království tvořilek, ale často i překvapivě dobrého autorského designu Fler.cz má nové konkurenty. ZOOT byl v roce 2015 díky svým aktivitám vidět snad všude, jeho veřejně přístupné výzkumy českého trhu v rámci Fashion Report jsou obecně přínosné a zajímavé. Na kreativní marketing sází i Freshlabels. Čím dál tím méně je slyšet o Molo7. Svůj e-shop Local Labels rozjel i web Fashion Map.

 
ALEXMONHART 2.0 GENERATION

CAMPAIGN Video Is Finally OUT! Thank you all for your wonderful work! Such an amazing team in production and post-production!The 2.0 GENERATION is already on the eshop and with our Stockists! Check it online go for an offline experience!

Zveřejnil(a) AlexMonhart dne 27. září 2015

8. Rok 2015 byl rokem batohů. Zatímco vloni museli mít všichni psaníčko, letos je to ideálně multifunkční sportovně elegantní batoh. Jde o přirozenou reakci na životní styl studentů a freelancerů, kteří se přes celý den pohybují po městě s notebookem. Při cestách na kole nebo v městské hromadné dopravě se každému hodí volné ruce. Reagují na to značky jako Playbag, AlexMonhart, Luciela Taschen nebo Ether.

9. Slow Fashion se dostává do širšího povědomí. K pomalé módě se hlásí návrháři i obchody. Díky iniciativě Evy Urbanové z NILA se v Praze premiérově promítl dokument True Cost a k rozšíření obecného povědomí o Slow Fashion připěla i režisérka Bibiana Beňová, která natočila do série České televize Nedej se dokument s názvem Zpomalený šatník.

10. Dobročinným projektům se v módě daří. Projekt City Souls na podporu psích útulků se letos odmlčel, ale dobro usilovně činí ZOOT. Ženy bez domova můžete podpořit díky projektu Metráž a v letošním roce také výrazně stoupla popularita projektu Ponožky od babičky, kterým můžete přilepšit ženám na penzi.

 
Hladce obrace

Pletení + babička = ...vzpomínky, domov, vánoce a samozřejmě ponožky. Zeptali jsme se Veroniky Ruppert z Modeschau, Aničky Noskové z fashionbook.cz, naší pletařky-paní Jany Průšové, Josefíny, Antonína z Cafe Jedna co se jim vybaví při vzpomínce na babičku. Video natáčela Kristina Nedvědová a Klára Belicová na workshopu Hladce obrace. Díky všem a krásné vánoce :)https://www.facebook.com/events/1681455455409629/

Zveřejnil(a) Elpida dne 17. prosinec 2015

Do nového roku pro vás máme několik dobrých rad, které se hodí nejen módním návrhářům. Jsou od Jessicy Michault, šéfredaktorky Nowfashion.com a přispěvatelky řady módních médií po celém světě. Zazněly na Fashion talku Modeschau na jarním MBPFW:

1. Pokud chcete být úspěšní, musíte být online a na sociálních sítích a komunikovat koherentní a srozumitelný příběh.
2. Značky i média se musí posouvat dopředu, přicházet s novými nápady, ale musí přitom stále držet svou DNA „stay on message“
3. Novináři mají právo kritizovat, ale spíš než to, co se jim osobně líbí, musí sledovat to, jak se značka vyvíjí, jestli je to, co dělá, smysluplné a jestli to přináší něco nového do světové konverzace.
4. Zákazník má vždy pravdu, úspěšné značky vychází vstříc požadavkům zákazníků, kteří chtějí vše hned.
5. Lidé nechtějí věci, ale zážitky, přicházejte s příběhy, které budou chtít prožívat.
6. Učte se od profesionálů, jděte na stáž k někomu, kdo rozjíždí značku, jakou byste chtěli mít vy, a učte se z jeho chyb. Když uděláte chybu vy, poučte se z ní a udělejte to znova a lépe.
7. Nemusíte být nepříjemná krutá diva, se slušností a milým chováním k lidem kolem sebe dojdete nejdál nejen v módním světě.

Na závěr bych ráda poděkovala všem, kdo vytváří českou módu a scénu kolem ní, za to, že Modeschau na Radiu Wave už deset let trpělivě dávají rozhovory, spolupracují s námi a podporují nás. Velké díky, je to radost.

Vše nejlepší do roku 2016 a na slyšenou na Radiu Wave.

playlist:
Mina – No Compromise Riddim (HTS)
Imaabs – Densidad Cero, Lao Remix (N.A.A.F.I)
Hot Natured and Ali Love – Benediction, Low Steppa Old Skool Flex (Big Beat/FFRR)
FOBA – Good Life (uns.)
Branko – 2 Nice (Enchufada)
Ankla – Meu Brinquedo (Caballito Netlabel)
Kelela – All The Way Down Feat. Gaika, Kahn Remix (Warp)
Tribilin Sound – Coca (Caballito Netlabel)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.