Seriál Můžu tě zničit chytře vypráví o neostrých hranicích sexuálního násilí i tvůrčí krizi
Arabella je spisovatelka. Respektive se jí snaží být, protože zatímco její první kniha vyšla pod hlavičkou Twitteru v pédéefku, na tu druhou už má smlouvu s nakladatelstvím. Zdravé pracovní návyky si ale mladá žena zatím nevytvořila. Tvůrčí pobyt v Itálii vezme za party konec, zpátky v Londýně slíbí dodělat třetinu rukopisu v průběhu jediné noci. Od stolu se zvedne jen na svačinu, šnipec kokainu a jediný drink. Jenže zrovna společensky přijatelný panák se jí stane osudným.
Sex jako slapstick
Seriál Můžu tě zničit je druhým autorským počinem herečky, scenáristky, režisérky a producentky Michaely Coel. Jedna z mála afroamerických, respektive afrokaribských studentek prestižní londýnské školy Guildhall School of Music & Drama absolvovala vlastní hrou. Ta se později stala základem pro úspěšný sitkom Chewing Gum. Příběh dvacetileté panny Tracy Gordon, která se urputně snaží svůj neposkvrněný stav změnit, pojímá sex jako totální grotesku.
Nejenže veškeré roztoužené chvění a romantické představy vedou akorát k trapnosti, ale díky svému debutu se Michaela Coel široké veřejnosti poprvé představila jako nadaná a vynikající herečka. Její komika je v tom nejlepším slova smyslu fyzická, plná gagů, trhaných pohybů a vynalézavě zábavných grimas.
Kdo koho zničí?
Intenzita hereckého výrazu, i když notně zklidněná, Michaele Coel zůstala, stejně jako zájem o různé odstíny tělesných interakcí a průniků. Jak připomínají četné profily, události vylíčené v první epizodě Můžu tě zničit volně vycházejí z její vlastní zkušenosti. Kritická noc, kdy hrdinku neznámý muž omámí a následně znásilní, se odehraje hned zkraje seriálu. Přesto se výsledné dílo nijak obsedantně nezabývá samotným zločinem.
Sledujeme sice dozvuky rafinovaně brutálního napadení, ale ne formou pevných žánrových konvencí. Chybí tu jak pečlivé kriminální vyšetřování, tak i pátrání hrdinky na vlastní pěst. Pozornost se přesouvá ze znásilnění na jeho oběť, která zápolí s nepříjemnými dozvuky prožitého traumatu. Stejně naléhavě, ale nijak didakticky seriál odhaluje aktuálně rozpité kontury sexuálního násilí.
Každá z trojice hlavních postav si prožije nějakou hraniční nebo rovnou bolestnou sexuální zkušenost. Náruživý uživatel Grinderu Kwame na vlastní kůži pocítí, jak rychle se mohou postelové hrátky s rajcovním nádechem rizika proměnit v regulérní útok. Arabellina nejlepší kamarádka Terry v Itálii spí se dvěma muži najednou, pro které ale nejde o spontánní výbuch vášní, nýbrž o předem naplánovanou strategii. Přesto nelze nikoho z nich jednoduše onálepkovat jako oběť nebo predátora.
I navzdory krutým zážitkům Arabelle přijde v pořádku zamknout Kwameho v ložnici s cizím mužem. Sám Kwame se pak snaží náhle probuzený strach z tělesných rozkoší řešit sexem s dívkou jménem Nilufer. Že je homosexuál jí zprvu zamlčí, a následně nechápe, proč mile ztřeštěná a chápavá slečna na informaci reaguje vztekle a ublíženě. V zamotané situaci rozumíme oběma stranám. Dlužno dodat, že i Nilufer se svou až fetišistickou zálibou v afrokaribských klucích má sama trochu máslo na hlavě.
Otázky bez odpovědí
Můžu tě zničit nabízí vtahující a dynamický žánrový mix. Nad prvními epizodami se vznáší citelný mysteriózní opar, který vyvažuje Arabellino detektivní pátrání; navzdory tíživé premise a celkovému tématu si seriál udržuje také křehkou komediální stylizaci. Ačkoliv Michaela Coel vytvořila věrný a přesný portrét etnických mileniálů z východního Londýna, nerezignovala ani na nenásilné drobné alegorie. Bar, kde se všechno zlé odehrálo, se jmenuje „Smrt Ega“, jindy se seriál pravidelně vrací k moři, slibujícímu znovuzrození.
Řada nadšených ohlasů zatím vyzdvihovala neotřelý a invenční přístup k tématu sexuálního násilí a narušování osobní integrity. Můžu tě zničit ale v sebereflexivním gestu vypovídá mnohé o tvorbě – jejích úskalích, praktických problémech i terapeutických účincích. Ačkoliv se Arabella snaží své trauma literárně zpracovat, dlouho se jí nedaří převést prožité do slov.
Seriál samotný pak obsahuje řadu úsměvných i mrazivých momentů z jednání agentů a nakladatelů, nicméně teprve ve finální epizodě se vrátíme k vyústění oné inkriminované noci. Autorka si s námi pohrává a zkouší, zda se nám zamlouvá spíš scénář v duchu odplaty, smíření či absolutního převrácení vládnoucích zákonitostí. Jestli dáme jedné variantě přednost nebo zavrhneme všechny, je ostatně jedno. I když fikční světy typu Sedmilhářek tíhnou k přehledným a uzavřeným koncům, díky prožité zkušenosti Michaela Coel dobře ví, že některé otázky v realitě zkrátka navždy zůstanou bez odpovědi.
Pachatelé bez pout a otázky bez odpovědí. Tak vidí sexuální násilí seriál Můžu tě zničit. Více si poslechněte v recenzi Šárky Gmiterkové.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.