Spider-Man se v Homecoming ocitá v univerzu Avengers. Měl by ale dozrát do vlastního kostýmu

10. červenec 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Spider-Man: Homecoming

V komiksovém světě nakladatelství Marvel je Peter Parker alias Spider-Man bezkonkurenčně nejpopulárnější postava. Iron Man sice není úplná nula, ale třeba podle tři roky staré ankety serveru Comic Book Resources se umístil až na dvacátém místě, hluboko pod Wolverinem, Thorem nebo Daredevilem. Ve filmovém univerzu Marvelu je to naopak. Milionář-vynálezce Tony Stark odstartoval filmem Iron Man celý Marvel Cinematic Universe a od té doby zůstává jeho klíčovou figurou. Filmový Spider-Man má naopak pověst potížisty, který pořád začíná odznova.

Po třech filmech Sama Raimiho z předchozí dekády a dvou snímcích Sama Webba z první poloviny tohoto desetiletí se v novém filmu s podtitulem Homecoming zase vynořuje znovu s novou tváří, tentokrát coby patnáctiletý puberťák, který žije přímo ve filmovém univerzu týmu Avengers. Nejpopulárnější hrdina komiksového Marvelu se do filmové rodiny přidal pozdě kvůli autorským právům. Ještě předtím, než se Marvel pustil do produkce vlastních filmů, rozprodal práva na řadu svých populárních postav jiným společnostem. Kromě X-Menů to potkalo i Spider-Mana, jehož vlastní společnost Sony. Filmu Homecoming proto předcházela dlouhá jednání Sony a Marvelu (které patří pod impérium Disney) a jeho výsledkem je spolupráce obou firem na přípravě filmu. Svojí povahou je ale Homecoming stoprocentní produkt Marvel Cinematic Universe. Se všemi plusy a minusy.

Druhá liga

Spider-Manův pozdní příchod do marvelovského univerza je na jeho prvním sólovém filmu znát. Ještě před ním se objevil loni ve filmu Captain America: Občanská válka, který by se také mohl neoficiálně jmenovat Avengers 3. Byla to totiž spíš týmovka, posouvající celé univerzum dál, než pouhé sólové dobrodružství titulního hrdiny. Tony Stark naverboval Spider-Mana na svoji stranu konfliktu, který se v tomto snímku rozhořel mezi členy týmu, a pavoučí muž se tu předvedl hlavně jako nadšený fanoušek Avengers, který najednou dostal příležitost hrát na stejném hřišti jako jeho hrdinové. Ve stejném duchu se nese i celý Homecoming.

I samostatné Spideyho dobrodružství vypadá spíš jako spin-off Avengers než jako plnohodnotné nastartování vlastní série, jakého se loni dočkal Doctor Strange a předloni Ant-Man. Zatímco oba tito hrdinové si vybudovali svá vlastní malá království, ze kterých se občas mohou vypravit na návštěvu k hlavnímu marvelovskému týmu, u Spider-Mana to pořád vypadá, jako by žil v předpokoji paláce Avengers. Většina věcí, se kterými se tu operuje, je totiž vypůjčená přímo z jejich arzenálu. Záporák Adrian Toomes alias Vulture získá moc díky mimozemské technologii, kterou ukradne během úklidu škod ze závěrečné bitvy filmu Avengers, a Spider-Man si obléká speciální kostým vyrobený Tony Starkem. Toomes navíc Peteru Parkerovi v jednu chvíli otevřeně říká, že oproti Avengers a jejich megalomanským konfliktům jsou oni dva jen druhá liga.

Z filmu Spider-Man: Homecoming

Středoškolák Peter Parker

Udělat z Petera Parkera puberťáka je ve skutečnosti celkem smysluplný tah, protože na střední škole se odehrávaly i první díly jeho komiksových dobrodružství. Přesto je trochu divné, že se Peter evidentně příliš nesnaží věnovat se kariéře profesionálního fotografa, která ho v komiksu živí, a hlavně, že vůbec nepoužívá svůj pověstný pavoučí instinkt.

Vyprávění zároveň do velké míry funguje jako středoškolský film o dospívání. Peter řeší svou budoucnost, reputaci na střední škole a zamilovanost do spolužačky, ale to hlavní, oč ve filmu jde, je vztah k otcovským figurám. Vlastního otce nemá, vyrůstá jen se svou tetičkou May, ale zato je otcovskými figurami ve snímku obklopený – jednou z nich je Tony Stark, další jeho asistent Happy a třetí postavou s otcovskými rysy se ke konci překvapivě stane i záporák Toomes. Peter tyhle náhradní otce v čele se Starkem postupně přijímá, ale nakonec směřuje k tomu, aby je překonal a postavil se na vlastní nohy. Nebo přesněji řečeno do vlastního superhrdinského kostýmu.

Sinister Six

Přestože tuhle linii zvládne uzavřít, působí film spíš jako epizoda z nějakého seriálu než jako samostatné dílo. U spousty motivů máme pocit, že jsou ve filmu jen proto, aby se plně rozvinuly v dalších pokračováních. Doufejme, že to platí o skvělé vedlejší postavě Peterovy spolužačky Michelle, kterou hraje modelka a zpěvačka Zendaya a která působí jako aktualizovaná verze samorostky Allison z osmdesátkové středoškolské klasiky Snídaňový klub. Nakonec i Toomes v podání Michaela Keatona jako by se až do konce jen rozcvičoval drobnou kriminalitou na nějakou pořádnou neplechu. Do té se ale možná pustí až jako součást superpadoušského týmu Sinister Six, který se patrně začíná formovat během závěrečné titulkové sekvence.

Z filmu Spider-Man: Homecoming

V Marvel Cinematic Universe je zkrátka každý film čím dál víc jen jako jeden krok v běhu na hodně dlouhou trať. V případě Spider-Man: Homecoming to navíc vypadá vyloženě jen na mezikrok, jehož hlavní smysl je popostrčit postavy celého univerza do nových pozic. Diváci dostanou spoustu teaserů na další pokračování, spojených dohromady solidní, ale vlastně nijak zvlášť osobitou středoškolskou dramedií. Dokonce i akční scény působí jen jako chudí příbuzní mnohem propracovanější a stylově vybroušenější akce z Captain America: Občanská válka. Stejně jako Peter Parker celou dobu snaživě usiluje o to, být tak dobrý jako Avengers, ale úplně se mu to nedaří, je i Spider-Man: Homecoming film, který chce vypadat jako nejlepší epizody marvelovské série, ale ve svých vrcholných momentech se na ně jen tak tak dotahuje.

Spider-Man: Homecoming (USA, 2017, 133 min)
Hodnocení: 73 %

Spustit audio