Špína míří k moři lovit hudební poklady z postjugoslávských zemí

9. srpen 2018
Fuck Yoga Records

Hudební výlety po Evropě jsou jednou z nejoblíbenějších činností Špíny. Tentokrát nás to zaválo do zemí bývalé Jugoslávie. I když špinavé a punkem nasáklé kapely tam byly víceméně odjakživa (s přihlédnutím k silné tradici synťáků), minulost jsme nechali spát a věnovali se labelům z jednotlivých států, které vznikaly po válce v devadesátých letech. Došlo na historické okénko, kouzla reedic, Fugazi i ten nejpodařenější sludge z hlubin Balkánu.

Vydavatelství, která se věnují podzemní (nejen) kytarové hudbě, je na Balkáně pochopitelně nepřeberné množství. My jsme se v prvním kole podívali na ty nejvýraznější a prokřižovali celou tuto část Evropy. Nejvíce času jsme ovšem strávili příznačně v Chorvatsku. Pochází odtud totiž nejstarší balkánské DIY vydavatelství s nekompromisním názvem Dhpak47, směřující své snahy k šíření politického punku již od konce devadesátek.

Zato Moonlee Records, za nímž stojí lidé z Dischordem a Ebullition silně inspirované kultovní chorvatské kapely Analena, se v současnosti orientuje i více do vod indie rocku. Vzpomněli jsme na kapelu Žen i na veleúspěšný noise rock Repetitor, který v současnosti předskakuje Arcade Fire. Kapelou, která ale podle nás nemá například v ČR obdoby a je s Moonlee Records silně spjatá, jsou dnes už neexistující Vlasta Popić, kteří rozhodně stojí za pozornost. Spousta zajímavostí se ovšem najde i u spíše post-punkového vydavatelství Doomtown Records. Ti se věnují kromě vydávání lokálních kapel (za všechny například Eke Buba nebo Modern Delusion) také reedicím předválečných jugoslávských kapel. Pokud se chcete ponořit do hodně temných synťáků, můžeme jen doporučit bělehradské Psihokratija.

Nejdůležitější zastávkou byla ovšem Makedonie, která podle nás leží neprávem trochu na okraji zájmu. Přitom většina kapel, kterým jsme se věnovali, se při soustředěnějším poslechu odhaluje jako velmi originální. Mezi nejvýraznější osobnosti Makedonie patří rozhodně člověk stojící za vydavatelstvím Balkan Veliki a především Napravi Zaedno – Vasko Atanasoski. Ten prošel zásadními kapelami FxPxO, Bernays Propaganda nebo Xaxaxa a nejrůznějšími aktivitami se punkové scéně snaží co nejvíc vracet. Zatímco Napravi Zaedno se věnuje opět spíše experimentálnějším záležitostem, na straně druhé je nutné připomenout Fuck Yoga Records – label, který vytahuje na světlo ty nejtemnější balkánské kapely načichlé sludgem, black metalem nebo industriálem. My jsme se ve Špíně shodli, že kdyby například takoví Od Vratot Nadolu nebo Potop byli odněkud jinud než z Makedonie, pravděpodobně by vyprodávali kluby napříč Evropou.

Jaké bylo domlouvat pro první makedonskou kapelu turné po Evropě? Kdo byl Edward L. Bernays? A jakou roli v tom celém mohl hrát Josip Broz Tito?