Stojí nová Jay Zho streamovací služba Tidal opravdu za to?

03355053.png
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03355053.png

Tisková konference, na které byl minulé pondělí ohlášen restart streamovací služby Tidal, ukázala, čím chce její nový většinový vlastník Jay Z překonat konkurenci. V průběhu necelých devatenácti minut se ale několikrát nabízela otázka, jestli pocit trapnosti, který projevy popových hvězd provázel, dokáže samotná služba přemazat svou funkčností. První týden existence Tidalu pod Jay Zho kuratelou ukázal, že to bude daleko složitější, než se zdálo.

Jay Zho koupě švédského Tidalu dává smysl ve světle stále rostoucí uživatelské základny Spotify, stejně jako obecně zvyšující se obliby streamovacích služeb jako takových. Odhadovaná cena Tidalu během posledního týdne vzrostla z 56 na 250 milionů dolarů. Není ostatně divu: služba, za kterou se postaví největší jména současného popu, Kanyem Westem počínaje a Aliciou Keys konče, má o PR postaráno, což se projevuje jak nárůstem uživatelů, tak rostoucí hodnotou firmy. Jakmile ale první vlna zájmu opadne, začne se ukazovat, jestli má opravdu Tidal co nabídnout.

Mezi hlavní lákadla Tidalu má patřit exkluzivní obsah, vysoká zvuková kvalita a playlisty vytvářené interprety. Jediné, co by z tohoto výčtu mohlo vytvářet nějakou silnou konkurenční výhodu, je zdání jedinečnosti. Nízká používanost existujících HD služeb ukazuje, že jen jde těžko očekávat, že v době chytrých mobilních telefonů touží masy posluchačů po lossless audioformátu. Ten totiž chtě nechtě zatěžuje mobilní data o poznání víc než standardní mp3. Kurátorované playlisty sice mohou nalákat část potenciálních uživatelů, jen těžko ale budou konkurovat tematickým rádiovým feedům nabízeným například Spotify.

03355055.png

Pokud by ale Tidal s exkluzivitou opravdu pracoval, s restartem služby by okamžitě nabízel materiál, který konkurence poskytnout nemůže. Když uvážíme, že mezi minoritními vlastníky jsou i Kanye West a Rihanna, jejichž hotová alba netrpělivě očekává celý svět, je těžko uvěřitelné, že to kdokoliv z týmu Tidalu myslí s jedinečností obsahu aspoň trochu vážně. Rihanna například premiérovala track z připravovaného alba na sociální síti Dubbmash jen pár dní před pompézní tiskovou konferencí, na které několikrát zaznělo, že Tidal je budoucností hudebního průmyslu. Pokud interpreti, kteří za celou reklamní kampaní stojí, nezačnou svá slova dokazovat konkrétními činy, je dost dobře možné, že ztratí pozornost i těch nejoddanějších fanoušků, kteří na Tidalu dychtivě očekávají jakýkoliv náznak exkluzivity.

Čtěte také

Tým kolem Tidalu se zároveň neustále ohání novou, férovou finanční politikou. To je v situaci, kdy z různých stran zní kritika na Spotify a přerozdělování jeho zisků, pochopitelné. Sociální sítě ale už pár minut po spuštění nové verze Tidalu hořely kritikou nenasytnosti smetánky současného showbyznysu. Plná verze Tidalu totiž měsíčně vyjde na 20 dolarů, což je víc než dvojnásobek poplatku, za který je možné využívat veškeré služby Spotify. Když uvážíme, že většina interpretů horujících za výjimečnost Tidalu se ve svých textech nezřídka ohání nabytým bohatstvím, patetická masáž na sociálních sítích nabývá trochu komických rozměrů. Absurdní tón celá věc získá po přihlášení na nové stránky služby – jedna z prvních nabízených skladeb je Rihannina Bitch Better Have My Money.

03355054.png

Nelze se ubránit dojmu, že restart Tidalu proběhl tak trochu narychlo. Roli v tom může hrát i připravovaná streamovací služba firmy Apple. Její Beats Music bude mít hned po startu snadnou cestu do stovek milionů zařízení pomocí jednoduchého systémového updatu. Je tedy možné očekávat, že proklamovaný důraz na exkluzivní obsah Beats Music bude s Tidalem přímo soupeřit. Ten musí v zájmu přežití plně využít svou výhodu v podobě slavných minoritních vlastníků. Opatrné zveřejňování pár nevydaných singlů ale na naplnění potenciálu služby nebude stačit. Už během následujícího měsíce bude jasnější, jestli se deklarovanou politiku Tidalu podařilo alespoň rámcově naplnit. Peníze, které budou vypláceny každému umělci zastoupenému v nabídce Tidalu, ukážou, jestli jde aspoň trochu o změnu v rovnováze sil nahrávacího průmyslu a streamovacích služeb, nebo jestli si Jay Z jenom chytře pořídil komunikační kanál svého labelu Roc Nation.