Takhle zní umírající harmonium. Pražská čtveřice Tábor o zkoušení v pokoji a debutové nahrávce
Kapela Tábor nedávno vydala své debutové album s názvem Liebe, přestože před nedávnem proběhly informace o tom, že pravděpodobně končí. Proto jsme se ve Špíně rozhodli s Magdalenou, Kateřinou, Adamem a Davidem sejít v parku poblíž pankrácké věznice a zjistit, jak je to s plánovaným turné a jestli se vůbec bavíme s aktivní nebo neaktivní kapelou.
Čtveřici Tábor tvoří ostřílení matadoři lokální scény, i když jednotlivé členy můžeme znát především z mnohem hlučnějších uskupení (Vole, Or, Oswaldovi a MaVa). Fungování kapely se odehrává jaksi nahodile, samotné naše setkání ve Špíně bylo po třech měsících pro jednotlivé členy příležitostí se společně setkat. Základy kapely se položily před několika lety, kdy si David přivezl z cest a čundrů črty kytarových riffů a základy textů, které postupně s Magdalenou uváděli v život v jejich bytě za pomocí harmonia a kytary. Právě díky zkoušení v pokoji vznikl i nápad, že budou všichni čtyři členové zpívat.
Čtěte také
Texty hrají u kapely Tábor prim, i když to původně nebylo prvotním záměrem. Zároveň hudba vznikala tak, aby se zvuk 120 let starého harmonia neutápěl v hluku tvořeném ostatními nástroji. Tábor totiž tak nějak, jak se nám během povídání v parku podařilo rozkrýt, fungují především díky nahodilosti a intuitivní práci. „Potkáme se, dáme si zkoušku a pak koncert, pokud ho nezrušíme. Jde to takovým samospádem,“ popisuje bubenice Kateřina. „Nefungujeme takovým tím tradičním způsobem jako třeba Vole nebo Or,“ dodává kytarista David.
I díky tomu vydání jejich prvotiny trvalo celé dva roky, během nichž se vynořila zkazka o ukončení jejich činnosti. Nakonec to ale vypadá, že nic nekončí – naopak se Tábor chystají na malé turné. Pochopitelně jsme tak museli zjistit, jak to je s převážením i udržováním letitého nástroje a jak moc je náročné hru na harmoniu celou „ušlapat“.
Tábor nahrávku Liebe pokřtí v neděli 11. října v synagoze v Libni za asistence UKWLT, což je další inkarnace projektu Unkilled Worker Todda Nesbitta, a mystického písničkáře Oldřicha Janoty. Libeňská synagoga byla zároveň místem, kde Tábor odehráli první koncert, a místo má pro kapelu speciální význam.
Jak přišla Magdalena ke svému harmoniu? A odkud se bere na nahrávce zvuk klapání i další ruchy a podivné šumy? Rozpadli se Tábor, anebo naopak budou pokračovat? Proč pojedou turné s Unkilled Workerem? Proč si zvolili na obal desky fotku busty od sochaře Ondřeje Filípka? A podařilo se v detektivní práci pořadu Špína rozkrýt další mystéria halící kapelu Tábor? To vše se dozvíte ze záznamu!
Playlist:
Tábor – Z přístavů (Stoned to Death, 2020)
Godflesh – Mighty Trust Krusher (Earache, 1989)
Uniform – Shame (Sacred Bones, 2020)
Tábor – Mantra (Stoned to Death, 2020)
UKWLT – Hand in Hand (Silver Rocket, 2020)
Oldřich Janota – Nemít a mít (Indies Records, 1997)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka