Tiché jaro břehy mele. Za hudbou dvojice Šaman a Fokular se skrývají temné vyhlídky

12. duben 2023

Nebudeme zastírat, že z desky Silent Spring nečpí trocha přitažlivého hnusu dua The Body. Dvojice Fokular (jinak bubeník Möbius či Boiling Point) a Šaman (V0nt, Protijed, Talk = Trouble) se podobně jako zmíněná americká kapela zhlédla v lomozivé, démonické hudbě. Tou probublává i leccos nejednoznačnosti a taky bohaté myšlenkové podhoubí, které je teatrálnosti hudby navzdory v kontaktu s tím, co můžeme pozorovat kolem nás.

Ideový rámec dodala nahrávce kniha Tiché jaro, kterou před pěti dekádami napsala Rachel Carson, aby vyslala jeden z varovných signálů směrem k tomu, jak se jako lidstvo chováme k přírodě. „Čím jasněji dokážeme zaměřit svou pozornost na zázraky a skutečnosti světa kolem nás, tím méně budeme mít chuť ničit,“ napsala tehdy. A nejen pohled na současné dění svědčí o tom, že lidstvo svou pozornost zaměřilo jinam. S jakými vyhlídkami se dívají do budoucnosti Fokular a Šaman – dva kluci z města, kteří vydali „přírodní desku“?

Zmíněné album zaštítil label Analog Freak Records a svou stopu na něm zanechal i James Plotkin, tedy hudebník, který je pro kříšení „hnusné“ hudby (nejen díky svému členství v kapele Khanate) tím nejpovolanějším. Jak se mu dostali do spárů, jaký byl jeho přínos – a co si oba autoři Silent Spring myslí o tom, že vznik nepříjemné hudby je vázaný na města, zatímco v přírodě vzniká hudba konejšivá?

Jak jsou na tom autoři alba Silent Spring se svým vztahem k lidem? Baví je démonická hudba The Body? Co si myslí o disproporci mezi jejich deskami a koncerty? A jak vzpomínají na výpravy do přírody, kde sbírali terénní nahrávky pro svou desku?

Spustit audio