Top of the Lake: V krajině prudkých emocí

19. květen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03124501.jpeg

Ve francouzském Cannes právě probíhá nejdůležitější filmový festival planety a o tom, kdo si odnese prestižní ceny, letos rozhoduje obzvlášť poutavě sestavená porota. Její předsedkyní tentokrát není nikdo jiný než jediná ženská držitelka Zlaté palmy v historii – původem novozélandská režisérka Jane Campionová, kterou loni vynesl zpět na výsluní televizní seriál Top of the Lake.

„A co ty tady? Umíráš? Hm, velmi přirozené!“ Už slova sarkastické guru GJ (famózní Holly Hunter), nejironičtější mystičky v dějinách audiovize, dávají jasně na srozuměnou, že ve světě seriálu Top of the Lake se bude na věci nahlížet z jiné perspektivy, než bývá zvykem. Formát uzavřené sedmidílné televizní minisérie poskytl novozélandské režisérce a scenáristce Jane Campionové mimořádnou autorskou svobodu a ideální platformu pro konstrukci velmi komplexního světa. Světa, jehož podivné zákonitosti a vizuální ztvárnění jsou natolik strhující a osobité, že by mu slušelo víc plátno kinosálu nežli ořez domácí obrazovky.

03124497.jpeg

Top of the Lake je vrstevnaté drama, které zcela nekonvenčním způsobem mísí postupy thrilleru (s dominantními motivy zneužívání dětí, vraždy a domácího násilí) s prvky spirituální symbolické úvahy o bolesti, odplatě, možnostech útěku a nehmatatelných zákrutách ženské identity. Časté přirovnání této série k ženské obdobě seriálu True Detective pasuje jen zčásti (obojí snímal kameraman Adam Arkapaw), ale má své opodstatnění: Campionovou jako by víc zajímalo detailní vykreslení profilů traumatizovaných jedinců, specifických komunit a neuvěřitelné novozélandské přírody, odrážející nálady hrdinů, nežli samotné vyšetřování zločinu.

Campionová navíc znesnadňuje divákovi zážitek tím, že nadřazuje ohromující výtvarné kompozice a emoční vývoj hrdinů nad detektivní aspekty příběhu. Dějové linie a dramatické zvraty jsou podřízeny veskrze intuitivní, epizodické struktuře seriálu, která ale v úhrnu nabízí něco mnohem cennějšího než rozuzlení napínavého detektivního příběhu – niterný, hluboký vhled do tajemství lidské existence.

03124498.jpeg

V sérii, jejímž výchozím bodem je návrat policistky (rovněž famózní Elisabeth Moss, známá ze seriálu Mad Men) do rodného městečka na Novém Zélandu, kde se musí vedle smrtelně nemocné matky vyrovnat i s případem zneužité, těhotné a náhle zmizelé dvanáctileté dívky, najdeme většinu Campionové klasických témat: motiv dysfunkčních rodin a izolace v protikladu k touze někam patřit, nekompromisní pohled na roli ženy ve společnosti machistických buranů, slabochů a predátorů, boj žen za suverenitu a soběstačnost. Už ve svém průkopnickém třídílném TV seriálu Anděl u mého stolu (1990!) Campionová prokázala šestý smysl pro uhrančivost a bizarnost prostředí – v Top of the Lake je toho nejlepším důkazem komunita traumatizovaných žen, zabydlená v kontejnerech navezených do čarokrásného kempu zvaného Paradise. Lehce surreální plechový mikrosvět uprostřed přírodního ráje pak ukrývá jednu z nejpozoruhodnějších figur, jaké kdy vstoupily na obrazovku. Právě v úvodu zmiňovaná guru GJ reprezentuje to, v čem je Campionové seriál tak výjimečný: i GJ je přeci ztělesněním neochvějné tvrdé logiky, která ale nakonec vždy ustupuje síle a inteligenci těla.

03124500.jpeg

Symptomatická je v tomto ohledu sekvence truchlení nad jednou z důležitých postav, během níž zazní živá předělávka hitu Yoga Islanďanky Björk. Ta má – stejně jako poslední scéna jinak trochu okázale vypointovaného příběhu – bezmála transformační kvality a odpovídá textu písně: přepíná naše tělo a emoce do pohotovostního režimu, v němž zjitřeně prožíváme stavy donedávna vyhrazené jen velkým opusům světového filmu.

Čtěte také

Top of the Lake je fascinujícím příkladem feministického existencialismu, syrovou i poetickou gender detektivkou, žánrově převráceným pokračováním kinematografie ženského odporu. Campionové minisérie právem patří k nejzázračnějším momentům moderní quality TV, i proto, že na jejím konci už nejsme těmi, kým jsme byli předtím. Slovy šedovlasé GJ: „Dobrá. Všechno, co sis myslel, že jsi, nejsi. Nech umřít představu o sobě samém. Co zůstalo? To musíš zjistit sám.“

Top of the Lake: 100 %
Austrálie / Velká Británie / Nový Zéland, 2013, 7x 50 min. Režie: Jane Campion & Garth Davis. Scénář: Jane Campion & Gerard Lee

Spustit audio