Trochu John Williams, trochu Dvořák. Jak vznikala hudba pro Kingdom Come: Deliverance?

Téměř polovinu všech vydání Kingdom Come: Deliverance si koupili hráči ve Spojených státech a Německu.
Téměř polovinu všech vydání Kingdom Come: Deliverance si koupili hráči ve Spojených státech a Německu.

Český počin Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios vyšel sice už zkraje minulého roku, teprve od května je ale jeho příběh kompletní. V Questu jsme tentokrát přivítali autory jeho hudební stránky – skladatele a dirigenta Jana Valtu a adaptivního hudebního designéra Adama Sporku. Jak moc kreativní svobody měli u hry, která si potrpí na realističnost? Čím se liší skládání hudby pro hru od filmového soundtracku?

Akční RPG Kingdom Come: Deliverance se odehrává v českých zemích na začátku 15. století, proto bylo na místě, aby i její hudební doprovod zněl alespoň trochu středověce. „Když jsem napsal úplně první skladby pro alfa verzi, všichni mi řekli, že je to moc hezké, ale zní to příliš pohádkově. A že to chtějí úplně jinak,“ popisuje prvotní potíže hlavní skladatel Jan Valta. „Těch verzí bylo asi pět nebo šest, až ta poslední se všem líbila. Hodně rychle jsme ale došli k tomu, že to bude symfonický orchestr šmrncnutý středověkem.“ V soundtracku proto využili některé středověké nástroje a postupy, církevní tóniny a podobně.

Jakub Dvorský: Hrát hry od Amanita Design je jako číst si v posteli skvělou knihu

Jakub Dvorský

Amanita Design jsou se svým nezaměnitelným rukopisem jedním z nejvýraznějších studií tuzemské herní scény. S Questem jsme tentokrát zamířili na třeboňský festival Anifilm a vyzpovídali tam zakladatele Amanity Jakuba Dvorského. Popovídali jsme si o tom, čemu se věnoval před založením studia, co ho nejvíc baví na nezávislém vývoji i co plánuje do budoucna.

Ve hrách ale hudba málokdy hraje první housle, slouží spíš jako nevtíravý doprovod scenérií nebo filmečků, který je ale nikdy nesmí přehlušit. Zároveň musí umět reagovat na situaci odehrávající se na obrazovce. „Tady přichází na scénu adaptivní hudební design. Nejde ani tak o technologii, je to spíš technika, postup při tvorbě muziky. Protože nevidíš do budoucnosti. Když píšeš hudbu pro film, víš přesně, co se stane, u hry ne. Musíš být připravený skladbu ukončit, kdykoliv je to potřeba,“ vysvětluje Adam Sporka. Přechody musí být přirozené a nenápadné, zároveň hudba nemůže reagovat úplně na všechno. Největší prioritu mají proto hudební linky bitev a soubojů, teprve potom se řeší počasí nebo přítomnost specifických postav.

Přestože ve středověku z velké části hudbu vedly texty, v Kingdom Come zpívaných písní zase tolik nenajdete. „Písničky jsme použili hlavně k dokreslení důležitých filmových sekvencí, vedl nás scénář,“ vypráví Valta. „V posledním dodatku jsme chtěli použít nějakou klasickou českou lidovou písničku, nakonec nám ale přišlo lepší využít motiv Terezy a složit si vlastní. Hrozilo totiž, že text opravdové lidovky by s dějem neměl vůbec nic společného,“ dodává s tím, že napsat slova pro lidovou písničku, tak aby zněla jako opravdová lidovka, pro něj byla poměrně velká výzva.

Kdo jsou pro Jana Valtu a Adama Sporku skladatelské vzory? Proč u závěrečných titulků Kingdom Come zní death metal? A je Dan Vávra pro skladatele přísný šéf? Poslechněte si Quest a dozvíte se víc!

Spustit audio

Související