„Ty teroristy známe, říkalo se jim Ku Klux Klan,“ komentuje střelbu v Charlestonu Killer Mike

7. červenec 2015

Když silně pravicová televizní stanice Fox News o události v americkém Charlestonu řekla, že to byl útok na víru, magazín Rolling Stone ironicky reagoval: „To je jako říct, že 11. září byla kritika architektury.“ Charleston nebyl čin duševně nemocného jedince, ale teroristický útok. Není tak těžké si přiznat, co se 17. června odehrálo v kostele, kde zastřelil jedenadvacetiletý běloch devět černochů. Dva týdny poté se šíří petice volající po odstranění konfederačních vlajek z veřejných míst, ale také hoří kostely navštěvované nejčastěji afroamerickými komunitami. A rappeři, představitelé hudebního stylu využívaného jako zbraň k emancipaci, mají k událostem co říct.

Rapper a aktivista Killer Mike z dua Run the Jewels je jedním z veřejných hlasů Afroameričanů už od loňských nepokojů ve Fergusonu. V rozhovoru pro magazín Fact mluvil o útočníkovi z Charlestonu Dylannu Roofovi jako teroristovi. „Je produktem teroristické rasové propagandy ztělesňující kastovní systém v této zemi,“ řekl jenom dva dny po tom, než začal 22. června hořet první kostel v Tennessee. Po něm vzplanuly kostely v Georgii, Jižní i Severní Karolíně nebo na Floridě a bylo by opravdu těžké nespojovat si tyto incidenty s rasovou nenávistí. „My ty teroristy známe, říkalo se jim Ku Klux Klan,“ dodal tamtéž Killer Mike. Kostel v Jižní Karolíně přesně před dvaceti lety vypálili právě příslušníci Ku Klux Klanu. Jsou to také dvě desetiletí od toho, kdy se stal rap vycházející z chudých černošských ghett nepostradatelnou součástí popkultury a změnil hudbu k nepoznání.

Poslechněte si také Scénu s MaryC, která se tématu ve svém posledním díle věnuje, z našeho iRadia. S Jakubem Šímou probírají rapové texty, které tematizují rasismus. Okomentují střelbu v afroamerickém kostele v Charlestonu a další výrazné události, které vypovídají o velmi napjaté situaci v USA. Uslyšíte Q-Tipa, Nase, Homeboye Sandmana nebo Killer Mikea. Poslouchejte tady.

Podle posledních zpráv nebo při sledování infografiky deníku Guardian zaměřené na oběti policejního násilí je těžké věřit, že se něco změnilo. Rapper Nas na svém instagramovém účtu v dlouhém komentáři psal: „Největší export americké kultury do světa přichází od nás – lidí z ulice. Celý svět sleduje, jak mluvíme, jak se oblékáme, co posloucháme. Proč se musíme pořád bát o naše životy, jako bychom sem nepatřili?“ USA podle něj zapomněly při vedení válek v zahraničí na to, že se válčí na jejich vlastním území. K Nasovi se přidal i rapper Lupe Fiasco, Kendrick Lamar nebo Kanye West, který ve freestyleu při svém nedávném vystoupení v Atlantě reagoval na charlestonskou tragédii.

Zlověstná selfiečka útočníka Dylanna Roofa s konfederační vlajkou v ruce otevřela důležitou diskusi – proč by si Amerika měla ochraňovat 154 let starý symbol útlaku? Killer Mike, který v roce 2001 protestoval za jeho odstranění z vlajky státu Georgia, má jasno: musí zmizet ze škol nebo radnic. Pokud někdo chce mít vyvěšenou vlajku doma, je to jeho věc. Pro veřejná místa je to ale z pochopitelných důvodů nepřípustné. Rapper navíc vyzývá k bojkotu korporací, které dávaly peníze politikům zastávajícím takzvané neokonfederátství. „Používali ji rasističtí burani? Ano. Vytahovali ji neonacisté? Jo. Byla využívaná k zastrašování černochů? Bezpochyby,“ ptá se a zároveň si odpovídá Killer Mike. A nelze s ním nesouhlasit – pokud zastáváme hodnoty svobody a rovnoprávnosti.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.